Mezi delegáty letošního 3GSM kongresu zněla čeština velmi zřídka. Všichni tři mobilní operátoři svoji účast na kongresu výrazně početně omezili a osamělou známkou české existence byla účast T-Mobile v GSM Awards s konceptem DMS (nakonec vyhrálo AOL se svojí instant messagingovou službou, která umožňuje používat mobily i hluchoněmým).
Žádného Čecha jsme nenalezli mezi delegáty konference a ani na některé z doprovodných přednášek. Na výstavišti byly k vidění jen tři české společnosti, pokud si odmyslíme zastoupení zahraničních společností (jako Lučeny) v ČR, které se veletrhu účastnily prostřednictvím mateřských společností.
FPD
Tradičním českým účastníkem většiny akcí v cizině je společnost FPD, Future Product Design. Ta se zabývá obchodem s použitou telekomunikační technikou a na podobných výstavách nabízí operátorům především z rozvojových zemích nákup použitých síťových prvků, čímž se výstavba takové sítě stává levnější. Operátorům, kteří nebaží po nejnovějších funkcích, přijde více jak poloviční úspora v ceně vhod.
FPD se kromě toho také zabývá výstavbou sítí v mezinárodním měřítku a jako doprovodný program vyrábí externí GSM modem.
XXXprovider.net
Pod značkou XXXprovider.net vystupuje na veletrhu pražská společnost zabývající se „adult kontentem“ – obsahem pro dospělé. Nabízí erotický mobilní portál včetně videostreamů a protože český obsah pro dospělé má ve světě dobrý zvuk, byl stánek společnosti stále v obležení. Další ilustrativní snímky nabízeného obsahu jsme se nakonec rozhodli pro jistotu vynechat – však také pavilon věnovaný obsahu má před každým vchodem výrazný nápis informující o tom, že v pavilonu se nachází i "sexuálně explicitní obsah".
U-Turn
Asi nejpřekvapivější expozici má společnost U-Turn. Na rozdíl od obou předešlých společností na její přítomnost v Cannes upozorňuje na českou společnost nebývale rozsáhlá inzerce ve veletržních médiích, celostránkový inzerát ve veletržním katalogu je přeci jen pro české společnosti výjimkou.
U-Turn v Cannes představuje řešení pro realizaci mobilního videa a mobilních televizních stanic, které čeští uživatelé znají pod jménem koncového projektu Videozóna. V Cannes se nabízí jako řešení pro telekomunikační společnosti a televizní stanice pod názvem Vizgo a podle slov ředitele společnosti Jana Obrmana je o řešení na veletrhu veliký zájem. U-Turn už má za sebou několik referenčních projektů s televizními stanicemi v USA, Austrálii, Polsku (ten byl úplně prvním projektem firmy v cizině) a v Indii. A protože prodej Vizgo do zahraničí začíná přesahovat domácí projekty společnosti, U-Turn počátkem letošního roku otevřel svoji pobočku v USA. Vizgo se tak stává dalším českým software řešením, které se úspěšně chytá v zahraničí.
Videostreaming pro mobilní telefony byl v Cannes velmi aktuální téma a U-Turn není zdaleka jediný, kdo jej na veletrhu nabízel. Firma se dokonce původně zabývala hlavně tím, že dodávala obsah na mobilní telefony, jenže jak říká Jan Obrman, český trh byl natolik malý, že se nakonec ukázalo lepší prodávat vlastní software řešení pro dodávku obsahu jiným operátorům a médiím, než vytvářet a prodávat samotný obsah.
Podpora státu - jinde, ne u nás
Hubená česká účast na podobných podnicích je dlouholetou tradicí. Některé jiné státy jako Velká Británie, Švédsko či Maďarsko zde pro své vystavovatele zajistily společné vystavovací prostory nebo jinak účast svých firem podporovaly, našim firmám se podobné aktivity vyhnuly a účast na veletrhu si hradí ze svého.