Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Čekají dotované telefony krušné časy?

aktualizováno 
Autorizovaní distributoři značkových telefonů dávají najevo nelibost, se systémem prodeje dotovaných telefonů.
Na dotované telefony u našich operátorů jsme si zvykli jako na samozřejmou součást nabídky mobilů. Dotované telefony ovšem pravděpodobně čekají krušné časy, protože jejich existence a především systém jejich dotování je trnem v oku alternativním dovozcům.

Autorizovaní distributoři značkových telefonů stále častěji dávají v poslední době najevo nelibost, s níž nesou systém prodeje dotovaných telefonů u obou našich operátorů. Existence dotovaných telefonů a tvrdý konkurenční boj totiž způsobují, že ceny mobilních telefonů jsou v Čechách poněkud jinde, než by měla být realita.

Právě tuhý konkurenční boj o zákazníka mezi RadioMobilem a EuroTelem vede k tomu, že obě tyto firmy vnímají cenu mobilního telefonu jako cosi podružného a nezřídka prodávají mobilní telefony pod cenou, za kterou ji nakoupí i v případě, že se nejedná o dotované modely, ale o aktivace s kartou. Klasickým příkladem mohou být nedávné akce u RadioMobilu s Nokia 9110 nebo Motorola V3688, jež RadioMobil prodává za ceny ještě nižší, než jsou ceny nákupní od výrobců.

To, že se takovéto cenové přetahování, kdy operátor sítě bere mobilní telefon pouze jako lákadlo a nad prodělkem z jeho prodeje si příliš hlavu neláme, nelíbí autorizovaným distributorům, kteří mají tu smůlu, že nevlastní žádnou mobilní síť, asi nepřekvapí.

Až do nedávné doby byl klid - oba operátoři totiž jen laxně kontrolovali, zda si dealeři skutečně dotovaný mobilní telefon koupili u nich. Díky tomu se rozšířila praxe nahlásit jako prodaný dotovaný telefon zboží od jiných autorizovaných distributorů, čímž dealer zpravidla více vydělal. Nyní to není dále možné: operátoři zpřísnili kontrolu a takovéto praktiky vidí velmi neradi.

Autorizovaným distributorům se mobilní telefony prodávají jen krajně obtížně v situaci, kdy operátoři (sami též distributoři telefonů), prodávají telefony někdy i pod nákupní cenou - a většinou právě ty telefony, jichž se prodává rozumné množství. Někteří z významných distributorů již prohlásili, že pokud se situace rychle neurovná, budou muset přistoupit k žalobám.

Dotace telefonů totiž představují určitý model křížového financování, jenž regulátoři trhu v některých zemích povolují jen výjimečně a pro přechodnou dobu. Ve většině evropských zemích není možné dotovat mobilní telefony - dotována může být pouze aktivace SIM karty. To zpravidla znamená, že zákazník, který si kupuje novou SIM kartu, k ní dostane libovolný mobilní telefon snížený právě o cenu této dotace. Cena se tedy odvozuje nikoliv od telefonu, ale od SIM karty, zvýhodněnou cenu tak může mít libovolný mobilní telefon.

Tento systém má jednu vlastnost, pro kterou ho naši operátoři nemají rádi: dovoluje jen malou kontrolu operátorů nad skutečnými cenami telefonů v obchodech. U nás se příliš rozmohly kampaně propagující spíše než služby nebo sítě, spíše dotované mobilní telefony a jejich výhodné ceny. To by nebylo nadále možné mimo předplacené balíčky.

Pro zákazníka by se německým modelem dotací příliš mnoho nezměnilo - naopak nabídka „dotovaných" telefonů by byla širší a sleva by mohla záviset i na aktivovaném tarifu. Do trhu mobilních telefonů by tento systém vnesl vítr konkurence a především by odstranil nepříjemnou náchylnost trhu k telefonům, jež jsou dotovány. Trh by tak získal podstatně více na své přirozenosti.

Paradoxně by se podpořil i prodej příslušenství, což je bod, po kterém volají výrobci mobilních telefonů. Jenže kdo by si dnes vzal na sklad rozumné množství příslušenství, když neví, zda mobilní telefon, k němuž příslušenství nakoupil, bude ještě zítra v nabídce - a prodávat příslušenství k nedotovaným telefonům je o smrt, což je vidět na šířce nabídky...

Díky tomu se do tlaku na operátory připojují pomalu i výrobci mobilních telefonů, respektive jejich lokální zástupci. Jak dopadne střetnutí mezi autorizovanými výrobci, operátory a výrobci, bude velmi zajímavé sledovat, už proto, že přijetí německého modelu, tedy dotace SIM karty a nikoliv telefonu, by mohlo výrazně prospět narovnání trhu s mobilními telefony.

Autor:


Témata: Nokia, s-karta


Nejčtenější

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

LG V30
LG začalo určovat trendy. Ukazuje, jak má vypadat moderní smartphone

Z nenápadného výrobce se stal jeden z určujících producentů chytrých telefonů. Chystaná novinka to zanedlouho potvrdí.  celý článek

Tchajwanský průmyslový designér Chris Wu navrhl koncept chytrých hodinek s...
Tyto chytré hodinky jsou opravdu inovativní. Mají otočný displej

Chytré hodinky s operačním systémem jsou poměrně mladou záležitostí, na trhu se objevily poprvé před čtyřmi roky. Doposud se ovšem mezi uživatele nerozšířily...  celý článek

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

Další z rubriky

T-Mobile láká na jedinečné tarify na míru
T-Mobile sliboval tarify na míru. Věrným zákazníkům ale nic extra nedal

„Prodloužením smlouvy ušetříte,“ hlásá banner na webu T-Mobilu pod přehledem aktuálně nabízených tarifů. Láká jím na jedinečné tarify na míru, které si prý...  celý článek

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Záhada drahých tarifů. Plnou cenu platí jen někdo

Je to paradox, T-Mobile dlouhodobě získává za zákazníka s tarifem v průměru jen 350 korun měsíčně, navíc suma trvale mírně klesá. Jenže přesně tolik stojí jeho...  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.