Část Pražanů již může volat strážníkovi na mobil

  • 2
Obyvatelé některých částí Prahy mají možnost volat na mobilní telefon přímo svému okrskáři, tedy strážníkovi, který má na starosti přesně dané území. Obracet se s podněty či stížnostmi rovnou na strážníka, který lokalitu dobře zná, by mělo být efektivnější, než je hlásit na centrále celé městské části. Podívejte se, zda můžete okrskáři zavolat i vy.
Podle informací mluvčí pražské městské policie, které ve středu 20. 2. přinesla MF Dnes mohou mít  „mobilní telefony na strážníky lidé v Praze 1, 4, 5, 7, 9, 10 a 11." To znamená, že obyvatelé těchto čtvrtí mají možnost zavolat přímo strážníkovi, který se stará o jejich okrsek, takzvanému okrskáři. Příslušná čísla se lidé mají dozvědět na své radnici. Nová komunikační možnost by měla zlepšit vztahy i spolupráci mezi občany a městskou policií. Až sem je vše v pořádku.

Není však bohužel úplně pravdivý výčet městských částí, v nichž mohou lidé volat svému strážníkovi. Například v Praze 10, kterou policejní mluvčí uvádí, jsme se snahou zjistit mobil na okrskáře vůbec nepochodili. Důvodem však nebyla čísi neochota, nýbrž prostý fakt, že strážníci zde služební mobilní telefony nemají. Tuto informaci jsme získali přímo na služebně městské policie v Praze 10, kam nás odkázal pracovník radnice. On sám o možnosti volat okrskáři nic nevěděl (což je ostatně logické, pokud tito mobilní telefony nemají).
Určité komplikace jsme zaznamenali také na Praze 4. Z radnice nás přepojili na služebnu strážníků. Po chvíli se však opět ozvala pracovnice ústředny, která nám nabídla čísla na čtyři okrskáře. Tato městská část má však mít okrsků 10. Z je hovoru patrné, že na ústředně o volání okrskářům nic nevěděli a čísla se dozvěděli přímo od policistů, k nimž se nás původně snažili přepojit.
Prahy 1; 4 a 7 také na svých internetových stránkách neměly o volání na mobily strážníků ani zmínku. Ovšem Praha 11 nabízí přehlednou tabulku se jmény a čísly a Praha 5 má tyto údaje doplněné i mapou a fotografiemi jednotlivých okrskářů. Informace o číslech okrskářů měly jednotlivé městské části také zveřejnit ve svých periodikách.

Zveřejnění čísla mobilního telefonu místně příslušných strážníků samozřejmě nemá sloužit k tomu, aby se z nich stala informační kancelář na mobilu. Může však přispět k tomu, aby praktické připomínky k bezpečnostní, hygienické či mezilidské situaci v daném okrsku směřovaly k tomu člověku, který má jejich bezprostřední řešení v popisu práce. Zároveň může existovat i jistá zpětná vazba od strážníka k občanovi. Takovou ukázku informačního toku od strážníka k občanovi jsme zaznamenali na stránce Prahy 5. Okrskář, který má na starosti také vycházkový prostor Prokopského údolí, tam obyvatele upozorňuje na nepravidelný pohyb duševně narušeného člověka s agresivními sklony. Dokud taková osoba nebude umístěna v ústavu, je jistě dobré s její existencí při návštěvě oblíbené vycházkové zóny počítat.
A právě pomocí okrskářova mobilu se mohou lidé z okolí dozvědět, že na víkendovou procházku mohou vyrazit zase s klidem.

Obyvatelé ostatních městských částí si zatím musí počkat. Strážníci na nákup služebních mobilů nemají, a tak nezbývá než počkat, až jim je koupí třeba příslušná radnice.

Z našich zkušeností však vyplývá, že pokud nenajdete příslušná čísla na internetu (Praha 5 a 11), je lepší obracet se na místní služebny městské policie než na radnice. Jejich personál totiž zpravidla vychází z předpokladu, že víte, v jakém okrsku dle městské policie bydlíte.