Bouřlivý víkend v telekomunikacích: operátoři přečíslovali linky, lidé více volali

  • 191
Největší událost v dějinách zažily české telekomunikace tento víkend. Operátoři pevných linek i mobilní operátoři v noci úspěšně změnili čísla téměř 12 miliónů telefonů. Zákazníci pak práci techniků v neděli hojně testovali, v síti Českého Telecomu oproti sobotě vygenerovali o téměř 40 procent vyšší provoz a podobně na tom byli i mobilní operátoři.

Český Telecom zaznamenal po přečíslování telefonní sítě dnes ráno před desátou hodinou nárůst provozu oproti sobotě o téměř 40 procent, když během 15 minut zprostředkoval 127.000 meziměstských hovorů. ČTK to řekl mluvčí firmy Vladan Crha. Zvýšení počtu volání až o desítky procent zaznamenali i mobilní operátoři. „Lidé testovali funkčnost sítí po přečíslování,“ shodovali se již v noci mluvčí mobilních operátorů.

Český Telecom přečísloval všech 3,76 miliónu linek ve své síti mezi 0:30 a třetí hodinou ranní, samotný proces přehrávání software na ústřednách přitom bez vážnějších komplikací skončil již krátce po čtvrt na dvě v noci a následovalo jen testování. Díky tomu nefungovala krizová volání ze sítě Českého Telecomu pouze zhruba 45 minut namísto původně avizovaných tří hodin.

Problémy v souvislosti s přečíslování se objevily pouze v sedmi městech převážně na severu Čech. Zde měla síť problémy se spojením na policii. Problémy Telecom zaznamenal na dvou místech Liberce, v Lounech, Mostě, Litvínově, Žatci a Pardubicích. Telecom v těchto případech zajistil volání náhradním způsobem.

Kolem přečíslování rovněž vzrostl zájem o služby informačního centra (Call Centrum). Zatímco v sobotu zaznamenalo centrum za celý den 3800 dotazů o přečíslování, dnes během čtyř ranních hodin to bylo přes 3000 dotazů. V pátek přitom za celý den volalo 1500 zájemců o informace. Provoz na infolince 800 111 111 se proti pátku více než ztrojnásobil na 7700 dotazů v sobotu a 6000 volání dnes do 11. hodiny.

Změnu čísel Telecomu sledovalo v noci s určitým napětím nejen nejvyšší vedení firmy v čele s generálním ředitelem Přemyslem Klímou, ale i předseda ČTÚ David Stádník. Na proces, který začal půl hodiny po půlnoci, dohlíželi v Národním centru řízení provozu Telecomu. Po třetí hodině, kdy bylo jasné, že se akce podařila, došlo i na malou oslavu při několika lahvích sektu.

Telefonní čísla všech uživatelů pevných linek jsou nyní jednotně devítimístná a nezačínají nulou. Čísla zároveň na začátku obsahují i jedno či dvoumístnou předvolbu pro jednotlivé telefonní obvody, která se bude vytáčet i při místním volání. Mezinárodní formát čísla se nezměnil.

Telecom rovněž zredukoval počet telefonních obvodů, kde je možné volat za místní tarif, ze 159 na 14. Zlevní tak přibližně třetina meziměstských hovorů, která se přesune do místního tarifu. Průměrný uživatel tak na nákladech na meziměstská volání ušetří měsíčně pětinu nákladů.

Telecom již dříve uvedl, že pokud se zákazníkům nová čísla nelíbí, mohou požádat o jejich změnu a firma jim v rámci možností vyhoví.

Největší alternativní operátor GTS přečísloval svou síť během půl hodiny krátce po půlnoci. Podle marketingového ředitele Davida Duroně vše proběhlo bez problémů, pouze několik lidí marně vytáčelo nesprávný formát čísla. Na to je upozornila automatická hláska. Zatěžkávací zkouškou bude až začátek pracovního týdne, uvedl Duroň. Bez problémů proběhla 40 minut po půlnoci změna i v síti společnosti Aliatel. Problémy nehlásili ani další operátoři. Čísla svých 7,8 miliónu klientů změnili i mobilní operátoři, jejich zákazníkům však jen odpadla z čísla nula.

Průběh přečíslování jsme sledovali minutu po minutě ZDE

,