Apple iPhone 3G

Apple iPhone 3G

Boháčem díky iPhonu. Mladý Brit vydělal milion liber na hře

  • 94
K prvnímu milionu liber může pomoci dobrý nápad a funkční platforma AppStore. Více než 700 tisíc prodaných kopií jeho hry přineslo britskému mladíkovi zisk přes milion liber. Přitom je programátorem-samoukem.

Cesta k prvnímu vydělanému milionu může být někdy hodně přímá. Přesvědčil se o tom jednatřicetiletý Londýňan Simon Oliver, který zaznamenal fenomenální úspěch se svojí hrou Rolando určenou pro iPhone. Hru si na portálu AppStore koupilo a stáhlo do telefonu přes 700 tisíc uživatelů, což Oliverovi přineslo více než milion liber (asi 30 milionů Kč).

Simon přitom není profesionálním programátorem. Přiznal, že koncept hry vymyslel v ložnici. Než se však hra Rolando zrodila, strávil mnoho času studiem. Nikdy předtím totiž žádnou hru pro mobilní telefony nenapsal. Je vlastně samouk. "Byla to neuvěřitelně těžká práce, ale dobře zaplacená," řekl Simon britským novinářům a dodal: "Byl jsem překvapen, jak dobře se moje aplikace prodává."

V úspěchu pomohl Simonovi server YouTube a také chytře postavený koncept obchodu s aplikacemi AppStore. Když totiž mladý programátor umístil video se svou hrou na YouTube, všiml si ho tu americký herní producent. Hru přijal pod svá křídla a zařídil její umístění na stránkách AppStore.

Pak už šlo vše ráz na ráz. A během tří měsíců si hru koupilo téměř tři čtvrtě milionu majitelů iPhonů a iPodů. A dobře se prodává i nadále.

Samotný koncept hry přitom není nijak složitý – úkolem hráče je provést kuličku bludištěm. Na první pohled připomíná Rolando hry dodávané s některými telefony Nokia N Series. Simon však využil naplno možností dotykového displeje a pohybového čidla v iPhonu, což výrazně zvyšuje hratelnost hry.

Hra je přitom nabízena za příznivou cenu 2,99 GBP (asi 100 Kč), což možná také přispělo k jejímu úspěchu. Není tajemstvím, že profesionální vývojářské týmy mohou v řadě případů o podobném počtu prodaných licencí jen snít. Jak ukazují výzkumy, majitelé iPhonů jsou mnohem ochotnější přikupovat si do svého telefonu nové aplikace.

Koncept, se kterým přišel Apple, kdy "téměř nutí" uživatele pravidelně připojovat telefon k počítači, zřejmě slaví obchodní úspěch. Připojení k počítači s iTunes je jednou z mála cest, jak do iPhonu dostat nějaký obsah, včetně hudby. A když už je telefon připojený, Apple přispěchá s nabídkou AppStore. Stačí pár kliknutí a máte v telefonu novou hru.

Jak ukazuje příklad Simona Olivera, výhody to má i pro programátory.