Tržní podíl výrobců mobilů - 3Q/2006

Tržní podíl výrobců mobilů - 3Q/2006 | foto: Mobil.iDNES.cz

Bitva titánů: Nokia soupeřům utíká, Sony Ericsson útočí zezadu

  • 18
Nokia ve třetím čtvrtletí letošního roku opět zvýšila tržní podíl. Nebývale se dařilo Sony Ericssonu a jeho řadě Walkman. Naopak šílenství jménem RAZR je za vrcholem. Lidé slyší i na čokoládové mobily od LG a tenké Samsungy.

Rekordní prodeje pokračují. Celosvětově se za třetí čtvrtletí letošního roku prodalo 256 milionů mobilů. To je o 22 procent více než ve stejném období loňského roku. Od začátku roku se tak již prodalo 716 milionů mobilů, což je o čtvrtinu více než za stejné období loňského roku. Agentura Strategy Analytics, která průzkum zveřejnila, tak potvrzuje svůj dubnový odhad, že se za celý letošní rok prodá miliarda mobilů. Za celý loňský rok se prodalo zhruba 800 milionů mobilů.

V období mezi prvním čtvrtletím loňského a letošního roku se v každém čtvrtletí zvyšoval nárůst prodejů v porovnání se stejným obdobím předchozího roku. Stoupající křivka však letos nabrala opačný směr a dynamika růstů prodejů se postupně snižuje. I tak se ale drží nad hranicí dvaceti procent.

Meziročně si nejlépe vede Sony Ericsson, jehož prodeje stouply o solidních 42 procent. Následuje Motorola s 39% meziročním nárůstem prodejů a Nokia s 35% nárůstem prodejů. Samsung zvýšil meziročně prodeje o zhruba 15 procent, LG pak jen o šest procent. Těžký propad, téměř o polovinu, zaznamenal BenQ-Siemens.

Kolik kdo prodal:

 Prodeje Q3 2005  Q2 2006  Q3 2006
Nokia 66,6 78,4 88,5
Motorola 38,7 51,9 53,7
Samsung 26,8 26,3 30,7
Sony Ericsson 13,8 15,7 19,8
LG 15,5 15,3  16,5
Ostatní 48,8 46,8  47
Celkem 210,2  234,4  256,2

V milionech kusů za sledovaná období.

Sony Ericsson těží z popularity modelů řady Walkman a Cyber Shot. Prodalo se jich za sledované období pět a dva miliony. Úspěch speciálních modelových řad dokazují i "čokoládové mobily" od LG a přístroje z řady Ultra Edition od Samsungu. Prodalo se jich již přes tři miliony a to nejsou na trhu ani dva měsíce. Hlavním tahounem je pak, poněkud překvapivě, ten nejdražší z nich - Samsung D900.

Agentura Strategy Analytics varuje Motorolu, že RAZR mánie je již za svým vrcholem. A pokud se Motorola, podle jejích slov, chce přiblížit neohrožené pozici světové jedničky - Nokii - musí přijít na trh s adekvátní náhradou RAZRu. Náhradníkem může být levný model MOTOFONE, určený pro rozvojové trhy. Právě na nich se totiž odehraje následující bitva o celosvětový tržní podíl. Prvním bojištěm pak bude Indie.

Tržní podíl jednotlivých výrobců:

 Tržní podíl (%) Q3 2005  Q2 2006  Q3 2006
Nokia 31,7 33,4 34,5
Motorola 18,4 22,1 21
Samsung 12,8 11,2 12
Sony Ericsson 6,6 6,7 7,7
LG 7,4 6,5  6,4
Ostatní 23,2 20  18,3
Celkem 100  100  100

Údaje v procentech za sledovaná období 

Na mobilech nejvíce profituje Sony Ericsson. Jeho provozní zisk činí 15 procent. Následuje Nokia s 13 procenty, Motorola s dvanácti a Samsung s jedenácti. Nejméně vydělává LG s pouhými čtyřmi procenty. Ale i to je úspěch, za který vděčí LG modelům řady Chocolate. Ještě v minulém čtvrtletí nevydělávalo LG nic.

Poslední zajímavou informací je dominance tří největších výrobců na trhu. Nokia, Motorola a Samsung nyní drží téměř 70 procent trhu. Naopak nejmenší výrobci - v tabulkách patřící pod položku ostatní - svůj tržní podíl nadále ztrácejí.