Bitva o leták aneb Proč žaluje Aliatel Český Telecom

  • 33
Žalobu pro nekalou soutěž podala na Český Telecom na konci června k Městskému soudu v Praze společnost Aliatel. Příčinou tohoto kroku je reklamní leták, který Telecom rozesílá klientům alternativních operátorů. Co je v pozadí a co je jádrem sporu?

Telekomunikační firma Aliatel chce rozšířit žalobu, kterou podala na Český Telecom kvůli údajné klamavé reklamě srovnávající služby obou firem. Zároveň se chce obrátit na antimonopolní úřad s tím, že Telecom zneužívá dominantní postavení na trhu, uvedl na včerejší tiskové konferenci marketingový ředitel Aliatelu Petr Štajner.

O co jde?

Aliatelu se nelíbí reklamní kampaň, ve které Telecom srovnává svou nabídku se službami alternativního operátora. Telecom jednak rozeslal zákazníkům Aliatelu letáky se srovnáním tarifů a o několik dnů později začal inzerovat v novinách.

Aliatel nejdříve u soudu požadoval zákaz letákové akce. Nyní už ale chce i stažení inzerce v novinách a veřejnou omluvu. Zároveň podá návrh na předběžné opatření, které by kampaň okamžitě zastavilo. První návrh však soud zamítl pro formální nedostatky a neurčitost.

Podle Aliatelu uvádí srovnání služeb v reklamní kampani Telecomu zákazníky v omyl. Leták porovnává cenový program Telecomu a program Aliatelu Business Call Smart, který využívá takzvanou volbu operátora. Podle Štajnera reklama srovnává dvě odlišné služby.

Srovnávací reklama

Paragraf 50a obchodního zákoníku říká, že: "Srovnávací reklamou je jakákoliv reklama, která výslovně nebo i nepřímo identifikuje jiného soutěžitele anebo zboží nebo služby nabízené jiným soutěžitelem."

Pro naše potřeby je taková reklama povolena jen v případě, že není klamavá, srovnává jen služby určené ke stejnému účelu, objektivně srovnává jen takové znaky daného zboží nebo služeb, které jsou pro ně podstatné.  A konečně, objektivně srovnává jen takové znaky daného zboží nebo služeb, které jsou pro ně podstatné, relevantní a  ověřitelné. Zpravidla musí být srovnání jasné ve více znacích, mezi něž může patřit i cena.

Kompletní charakteristiky povolené srovnávací reklamy najdete v obchodním zákoníku.

Zatímco u Telecomu jde o službu pro velké klienty, tak u Aliatelu je nabídka určena pro malé a střední podniky. A hlavně, při volbě operátora musí klienti stejně používat linky Českého Telecomu a platit tak jeho paušál. Navíc se nepočítá s vyčerpáním volného kreditu hovorného, který zákazník získá s paušálem u Telecomu.

Letáky a inzerce mají už i své reálné výsledky. Aliatel už dnes zaznamenal několik případů, kdy se jeho klienti, vracejí zpátky do lůna ČeskéhoTelecomu, a to na základě napadené reklamní kampaně. 

Co nato Telecom?

Podle mluvčího Telecomu Vladana Crhy jsou inzeráty a letáky zcela v pořádku. "Reklamní kampaň je fakticky zcela správná a popisuje naprosto reálnou situaci," řekl. Reklama podle něj srovnává dva způsoby telefonování prostřednictvím dvou různých firem a poukazuje na to, kde může zákazník ušetřit. "Podle našich průzkumů zhruba tři čtvrtiny uživatelů volby či předvolby operátora nevyužívají volný kredit hovorného," dodal Crha.

Alternativní operátoři zatím vyčkávají

Zajímavé je, že Telecom rozeslal letáky se svými inzeráty i na adresy klientů všech alternativních operátorů. To se jim samozřejmě nelíbí, a tak podporují Aliatel v jeho tažení. Zatím ale jen morálně.

"Náš krok jsme konzultovali s ostatními alternativními operátory. Zjistili jsme, že mají na situaci stejný pohled," řekl na včerejší tiskové konferenci generální ředitel Aliatelu Bernhard Fanger. Do žádných větších akcí se ale alternativci, kromě Tele2 nepouštějí.

Tele2 vede svůj soukromý boj proti nerovným podmínkácm tak, že její lucemburský vlastník vyhrožuje arbitráží České republice kvůli směšování volných minut s paušálem za pronájem linky. Tyto balíčky jsou trnem v oku i ostatním alternativním operátorům. 

Co bude dál?

Žaloba je podána a Aliatel zatím požaduje zastavení kampaně pomocí předběžného opatření. V první žalobě jej soud ještě nevydal, ale operátor bude jeho vydání požadovat  znovu při rozšíření žaloby. K tomu Aliatel od Telecomu chce, aby úplně ukončil kampaň, ve které uvádí produkty a jméno společnosti Aliatel. A na konec si přidal ještě omluvu v tisku a kajícný dopis všem obeslaným klientům. Kromě toho se chtějí v Aliatelu obrátit na antimonopolní úřad a Radu pro reklamu.

Český Telecom se k celé kauze staví s nadhledem. "S důvěrou očekáváme, že to soud časem smete ze stolu, jako neopodstatněnou žalobu" řekl nám k situaci kolem žaloby mluvčí Telecomu Vladan Crha.

Názor redakce:
Informačních letáků, které zkreslují skutečnost a nepodávají zcela objektivní informace, nacházíme každé ráno plné poštovní schránky. Mezi přikrášleným letákem a klamavou reklamou lze ovšem jen těžko stanovit jasnou hranici a tento výklad přenecháme soudu, který bude mít velmi težké rozhodování. I alternativní operátoři si občas ve svých reklamách srovnávají ceny s Telecomem jak se jim hodí.

Který z operátorů má pravdu, a který z nich vyhraje dlouhou soudní při?

 

,