Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bitva o leták aneb Proč žaluje Aliatel Český Telecom

aktualizováno 
Žalobu pro nekalou soutěž podala na Český Telecom na konci června k Městskému soudu v Praze společnost Aliatel. Příčinou tohoto kroku je reklamní leták, který Telecom rozesílá klientům alternativních operátorů. Co je v pozadí a co je jádrem sporu?

Telekomunikační firma Aliatel chce rozšířit žalobu, kterou podala na Český Telecom kvůli údajné klamavé reklamě srovnávající služby obou firem. Zároveň se chce obrátit na antimonopolní úřad s tím, že Telecom zneužívá dominantní postavení na trhu, uvedl na včerejší tiskové konferenci marketingový ředitel Aliatelu Petr Štajner.

O co jde?

Aliatelu se nelíbí reklamní kampaň, ve které Telecom srovnává svou nabídku se službami alternativního operátora. Telecom jednak rozeslal zákazníkům Aliatelu letáky se srovnáním tarifů a o několik dnů později začal inzerovat v novinách.

Aliatel nejdříve u soudu požadoval zákaz letákové akce. Nyní už ale chce i stažení inzerce v novinách a veřejnou omluvu. Zároveň podá návrh na předběžné opatření, které by kampaň okamžitě zastavilo. První návrh však soud zamítl pro formální nedostatky a neurčitost.

Podle Aliatelu uvádí srovnání služeb v reklamní kampani Telecomu zákazníky v omyl. Leták porovnává cenový program Telecomu a program Aliatelu Business Call Smart, který využívá takzvanou volbu operátora. Podle Štajnera reklama srovnává dvě odlišné služby.

Srovnávací reklama

Paragraf 50a obchodního zákoníku říká, že: "Srovnávací reklamou je jakákoliv reklama, která výslovně nebo i nepřímo identifikuje jiného soutěžitele anebo zboží nebo služby nabízené jiným soutěžitelem."

Pro naše potřeby je taková reklama povolena jen v případě, že není klamavá, srovnává jen služby určené ke stejnému účelu, objektivně srovnává jen takové znaky daného zboží nebo služeb, které jsou pro ně podstatné.  A konečně, objektivně srovnává jen takové znaky daného zboží nebo služeb, které jsou pro ně podstatné, relevantní a  ověřitelné. Zpravidla musí být srovnání jasné ve více znacích, mezi něž může patřit i cena.

Kompletní charakteristiky povolené srovnávací reklamy najdete v obchodním zákoníku.

Zatímco u Telecomu jde o službu pro velké klienty, tak u Aliatelu je nabídka určena pro malé a střední podniky. A hlavně, při volbě operátora musí klienti stejně používat linky Českého Telecomu a platit tak jeho paušál. Navíc se nepočítá s vyčerpáním volného kreditu hovorného, který zákazník získá s paušálem u Telecomu.

Letáky a inzerce mají už i své reálné výsledky. Aliatel už dnes zaznamenal několik případů, kdy se jeho klienti, vracejí zpátky do lůna ČeskéhoTelecomu, a to na základě napadené reklamní kampaně. 

Co nato Telecom?

Podle mluvčího Telecomu Vladana Crhy jsou inzeráty a letáky zcela v pořádku. "Reklamní kampaň je fakticky zcela správná a popisuje naprosto reálnou situaci," řekl. Reklama podle něj srovnává dva způsoby telefonování prostřednictvím dvou různých firem a poukazuje na to, kde může zákazník ušetřit. "Podle našich průzkumů zhruba tři čtvrtiny uživatelů volby či předvolby operátora nevyužívají volný kredit hovorného," dodal Crha.

Alternativní operátoři zatím vyčkávají

Zajímavé je, že Telecom rozeslal letáky se svými inzeráty i na adresy klientů všech alternativních operátorů. To se jim samozřejmě nelíbí, a tak podporují Aliatel v jeho tažení. Zatím ale jen morálně.

"Náš krok jsme konzultovali s ostatními alternativními operátory. Zjistili jsme, že mají na situaci stejný pohled," řekl na včerejší tiskové konferenci generální ředitel Aliatelu Bernhard Fanger. Do žádných větších akcí se ale alternativci, kromě Tele2 nepouštějí.

Tele2 vede svůj soukromý boj proti nerovným podmínkácm tak, že její lucemburský vlastník vyhrožuje arbitráží České republice kvůli směšování volných minut s paušálem za pronájem linky. Tyto balíčky jsou trnem v oku i ostatním alternativním operátorům. 

Co bude dál?

Žaloba je podána a Aliatel zatím požaduje zastavení kampaně pomocí předběžného opatření. V první žalobě jej soud ještě nevydal, ale operátor bude jeho vydání požadovat  znovu při rozšíření žaloby. K tomu Aliatel od Telecomu chce, aby úplně ukončil kampaň, ve které uvádí produkty a jméno společnosti Aliatel. A na konec si přidal ještě omluvu v tisku a kajícný dopis všem obeslaným klientům. Kromě toho se chtějí v Aliatelu obrátit na antimonopolní úřad a Radu pro reklamu.

Český Telecom se k celé kauze staví s nadhledem. "S důvěrou očekáváme, že to soud časem smete ze stolu, jako neopodstatněnou žalobu" řekl nám k situaci kolem žaloby mluvčí Telecomu Vladan Crha.

Názor redakce:
Informačních letáků, které zkreslují skutečnost a nepodávají zcela objektivní informace, nacházíme každé ráno plné poštovní schránky. Mezi přikrášleným letákem a klamavou reklamou lze ovšem jen těžko stanovit jasnou hranici a tento výklad přenecháme soudu, který bude mít velmi težké rozhodování. I alternativní operátoři si občas ve svých reklamách srovnávají ceny s Telecomem jak se jim hodí.

Který z operátorů má pravdu, a který z nich vyhraje dlouhou soudní při?

 

Autoři: ,




Nejčtenější

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Další z rubriky

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Systém watchOS 4 pro hodinky Apple Watch.
Hodinky od Applu mají být nezávislé. Už nebudou potřebovat iPhone

Apple plánuje do konce letošního roku představit verzi svých chytrých hodinek, která se bude moci připojit přímo k mobilní síti. Chce tak snížit závislost...  celý článek

Ilustrační obrázek
Největší žrouti baterie v mobilu. Vyrábí je hlavně Google a Samsung

Společnost Avast připravila přehled mobilních aplikací, které nejvíc ovlivňují výdrž baterie smartphonů s operačním systémem Android. Nejčastěji jde o nástroje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.