Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Balóny budou šířit signál pro mobily

aktualizováno 
Napadlo by vás někdy, že může existovat nějaká spojitost mezi horkovzdušnými balóny a mobilními telefony? Vývojáře z americké firmy Space Data Corporation ano - a to už před několika lety. Po třech letech tichého vývoje si loni nechali svůj nápad patentovat a během letošního léta chtějí spustit zkušební provoz poskytování bezdrátových služeb v těch oblastech Spojených států, kde o signál mobilního telefonu ani nezavadíte…
Nápad využít vzdušný prostor pro umístění základnových stanic, které jsou nezbytnou součástí každé celulární sítě, není nijak nový, poznamenala agentura AP. Zatímco satelitní řešení - Iridium - se ve svém relativně krátkém provozu osvědčilo výrazně neekonomicky, řada jiných revolučních nápadů ztroskotala z finančních nebo technologických důvodů, ať už šlo o upoutané vzducholodě nebo solárně poháněné větroně, které plnily funkci létajících „bétéesek“. Šanci uspět však mají meteorologické balóny, které se vypouštějí den co den po celém světě již více než šedesát let a které sbírají informace, jež jsou satelitům z vesmíru nedostupné.

Šéf a spoluzakladatel firmy z arizonského Phoenixu Jerry Knoblach pohlíží na možný úspěch nové technologie zcela v duchu amerického finančního pragmatismu. „Jestliže k pokrytí 10 procent území USA bylo zapotřebí postavit 5000 základnových stanic a stálo to neuvěřitelně milionů dolarů, pak za pouhý zlomek této částky jsme při použití meteorologických balónů schopni pokrýt signálem 90 procent území Spojených států, a to s desetinásobně větším množstvím základnových stanic,“ počítal v rozhovoru pro CNN výhody nové technologie, která je registrovaným patentem již od poloviny loňského roku a která nese příznačný název SkySite (vzdušná základnová stanice).

Realizovatelnost nápadu Space Data Corporation je poměrně vysoká. Každý den totiž v USA vzlétá směrem k obloze asi 70 meteorologických balónů, které posílají na zem údaje nezbytné k vyhodnocení vývoje počasí. Aby byla zajištěna kontinuita přísunu informací, vypouští Národní meteorologická služba tyto balóny až dvakrát denně. Vystoupají do výšky přes 30 kilometrů a během 12 až 24 hodin spadnou na zem. Během svého letu mohou tyto létající základnové stanice pokrývat signálem území až o rozloze 100 tisíc čtverečních mil (kilometrů je to asi 2,6krát více), přičemž pozemní BTS rozšíří - podle místních podmínek – signál na území řádově desetkrát menším, tedy 100-150 čtverečních mil.

Ze statistik vyplývá, že meteorologům se podaří zachránit po dopadu na zem přibližně 18 procent vypuštěných zařízení, která mohou znovu použít. Autoři projektu SkySite počítají s mnohem menší obnovitelností použitých přístrojů a vyčíslují roční náklady na provoz sumou 35 milionů ročně, z čehož méně než polovinu tvoří výdaje na vybavení. Počítejte sami: jedna „technická náplň“ balónu přijde na 300 dolarů a balónů se ročně vypustí maximálně 50 tisíc. Ve Space Data věří, že ve srovnání s investicemi do výstavby pozemních BTS má tato technologie šanci na úspěch. Další ekonomickou výhodou projektu SkySite je, že provoz meteorologických balónů je financován z federálního rozpočtu.

A tak jedinou vážnější výzvou stojící před autory nové technologie bylo, aby zařízení - včetně meteorologického přístroje - nevážilo více než 6 liber (asi 2,7 kilogramu), což je stanovený limit pro váhu těchto balónů. Výsledkem je výrazně lehčí zařízení, které spojuje meteorologické zařízení, přístroj pro GPS lokalizaci a digitální rádio se softwarovým opakovačem o výkonu dvou wattů, které je schopno přijímat a vysílat signály v různých protokolech. Zatím je prostřednictvím SkyData možné posílat jen e-maily a SMS zprávy, ve Space Data nyní intenzivně pracují i na implementaci hlasových služeb. Mimochodem, první e-mail „poslaný balónem“ proletěl vzduchem již vloni během názorné ukázky technologie SkyData v rámci telekomunikačního veletrhu v San Diegu.

Přestože firma Space Data uspěla loni v listopadu v nabídkovém řízení a získala jednu z dosud volných celonárodních frekvencí, projekt SkySite chce nabídnout již stávajícím operátorům v USA jako alternativní možnost, jak zaplnit mezery v jejich stávajícím pokrytí. To je poměrně ucházející ve velkých městských aglomeracích, ale v rozsáhlých neobydlených oblastech jsou Američanům jejich mobilní telefony k ničemu, protože žádnému z operátorů se nevyplatí v těchto odlehlých končinách stavět (a také udržovat v provozu) základnové stanice.

Letos v květnu Space Data Corp. informovala senátní výbory Kongresu USA pro obchod a pro indiánské záležitosti, že by se SkySite mohl stát ideálním bezdrátovým řešením, jak propojit odlehlá území, kde žijí indiánské kmeny, s civilizací. Telefonní přístroj má podle posledního sčítání z roku 1990 necelá polovina (47 procent) Indiánů žijících v rezervacích a pouhých 30 procent těchto obyvatel má přístup k internetu. U některých kmenů, například Navajů, žijících v Arizoně, je však telefonizován jen jeden vigvam ze čtyř, přičemž celoamerické statistiky hovoří o tom, že pevnou telefonní linku mají čtyři z pěti domácností. S ohledem na to, že několik indiánských kmenů již vyslovilo předběžný souhlas s bezdrátovými službami od společnosti Space Data, jsou na cestě i dotace od Federálního úřadu pro spoje, který se tak snaží napravit výrazný komunikační handicap původních obyvatel Ameriky.

Technologie SkySite otevře svět moderních telekomunikačních služeb zhruba 20 procentům obyvatel Spojených států, kteří dosud žijí v oblastech bez signálu, a vylepší spojení pro ty, kteří žijí v příměstských aglomeracích s horší úrovní pokrytí. Firma Space Data se domnívá, že během zbytku letošního roku se jí podaří odstranit během zkušebního provozu poslední nedostatky a že už v příštím roce bude zahájen komerční provoz sítě SkySite v 48 státech USA.

Autor:




Nejčtenější

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

Android 8 se bude jmenovat po sušenkách Oreo
Android O se bude jmenovat po slepovaných sušenkách

Už je to (skoro) jasné. Nový Android, zatím známý jako O, se bude jmenovat po slepované sušence Oreo. Alespoň tomu vše nasvědčuje.   celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

Další z rubriky

Android 8 se bude jmenovat po sušenkách Oreo
Android O se bude jmenovat po slepovaných sušenkách

Už je to (skoro) jasné. Nový Android, zatím známý jako O, se bude jmenovat po slepované sušence Oreo. Alespoň tomu vše nasvědčuje.   celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Smartphony značky BLU podle společnosti Kryptowire odesílaly osobní data...
Smartphony s vestavěným špionem opět v prodeji. Jsou extra levné

Krátce poté, co vyšlo najevo, že smartphony BLU bez vědomí uživatele odesílají osobní data na čínské servery, zastavil Amazon jejich prodej. Pár dnů nato je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.