Evropský trend
Česko se svou o něco více než 120% penetrací (počet SIM karet na počet obyvatel) zaujímá deváté místo v Evropě. Na samotné špičce je Lucembursko a Litva, jejichž penetrace ve třetím čtvrtletí roku 2006 překročila 150 %. Třetí příčka patří Itálii s penetrací 131,6 % a následují Řecko a Estonsko.
Naposledy se do exkluzivního klubu připojilo Dánsko, Bulharsko a Černá Hora. U nich si ale musíme počkat, jestli se nejedná jen o sezónní výkyv způsobený předvánočními nákupy.
Na opačném konci se nachází Moldávie a Kosovo s penetrací pod 30 %. I když v případě Kosova je otázka, jestli je možné jej uvádět samostatně – nicméně samotné Srbsko, jehož je Kosovo součástí, se pohybuje na desátém místě od konce s penetrací necelých 75 %. Zajímavé je, že teprve za ním je Monako či Turecko.
Odborníci očekávají další růst
Podle odhadů bude penetrace nad 150 % naprostou samozřejmostí. V Evropě je totiž stále více lidí, kteří mají více než jednu aktivní SIM kartu – aby mohli využívat levnějších nabídek různých operátorů. Jistě každý z nás zná se svého okolí aspoň jedno exota s pěti či více čísly, aby měl opravdu jistotu, že volá nejlevněji, jak to jde. Když zkombinujete různé předplacené tarify všech tří operátorů, dostáváte se na skutečně zajímavé ceny. Jen je otázka, jestli si někdo dokáže udržet přehled.
Ale hlavním důvodem vysoké penetrace nejsou jen lidé s více mobilními čísly. Stále více průmyslových aplikací využívá GSM síť pro komunikaci s okolím, a samozřejmě takováto SIM karta se počítá jako aktivní zákazník mobilního operátora. Připomeňme třeba systémy na hlídání aut (Car Controll a Car Connect), v obou případech je součástí jednotky GSM terminál s vlastní SIM kartou.
Úplně běžně se setkáváme se zařízeními pro dálkové ovládání elektrických spotřebičů prostřednictvím GSM sítě, a samozřejmě drtivá většina zabezpečovacích zařízení v domech nebo podnicích používá GSM síť jako hlavní, nebo alespoň jako záložní komunikaci. Pak jsou tu samozřejmě některé sady do auta s vlastní SIM a řada dalších různých použití.
Reálná penetrace je menší
Ve skutečnosti tak zdaleka neplatí, že mobil má úplně každý obyvatel Česka. Podle odhadů agentur na výzkum trhu je reálná penetrace někde kolem 80 % lidí – stále zůstává zhruba pětina těch, kteří žádný mobil nemají.
Sem pochopitelně patří batolata a malé děti, které ke svým mobilům dorostou, a naopak velmi staří lidé, kteří se novým technologiím brání. A pak samozřejmě pár intelektuálů, kteří se mobilu brání jaksi z principu – ale těm s klidem přenecháme místo v telefonní budce.