Mezi rozšířený typ pobočkových ústředen (PBX, Private Branch Exchange) patří typ Definity, který dodávala firma Lucent a posléze Avaya, která se od Lucentu oddělila. Ústředny Definity bylo možno propojit do světa pomocí různých rozhraní, vždy se však jednalo o klasickou telefonii realizovanou přepínáním okruhů. Nyní přichází Avaya s řadou MultiVantage, která umožňuje využívat i internetovou telefonii (VoIP, Voice over Internet Protocol). Přitom se Avaya snaží o ochranu investic, zákazníci si mohou koupit nový hardware, nebo stávající ústřednu Definity rozšířit o internetovou telefonii instalací dvou karet a nového software.
MultiVantage sestává ze tří částí:
- Media Servery v sobě soustřeďují funkce telefonní ústředny
- Media Gatewaye (brány) umožňují propojení do klasické veřejné telefonní sítě i připojení koncových telefonních přístrojů.
- Koncové body používají koncoví uživatelé, může se jednat o analogové nebo digitální telefony včetně bezdrátových připojených technologií DECT i o přístroje pro internetovou telefonii. Ty dodává Avaya v podobě stolních telefonů i bezdrátových přístrojů komunikujících pomocí Wi-Fi, k dispozici jsou rovněž softwarové telefony pro PC i kapesní počítače (PDA).
Na Media Serverech běží software Communication Manager na platformě Linux, Unix, případně i Windows. Díky funkci Local Survivable Processor fungují na Media Serverech pokročilé funkce i v případě ztráty spojení. Klientský software umožňuje integraci internetové telefonie s dalšími funkcemi call center, jako je správa vztahů se zákazníky (CRM).
Signalizace (údaje o tom, kdo komu telefonuje, kdy hovor končí a podobně) se u MultiVantage přenáší protokoly H.323 a H.248. V současné době probíhá boj mezi protokolem H.323, který vznikl dříve a má relativně větší měrou kořeny ve světě telefonů, a protokolem SIP, který se více podobá klasickým protokolům pro přenos informací po internetu. Hlavní výhodou protokolu Sipu je lepší průchodnost přes různé proxy a firewally. Avaya slibuje SIP až na letošní listopad. Hlas se přenáší pomocí kodeků G.711, G.723 a G.729.
Internetová telefonie nabízí příležitosti nejen klasických telefonním firmám, jako je Avaya, Siemens či Alcatel, ale i firmám zakotveným v postředí počítačových sítí, mezi které v první řadě patří Cisco. Avaya může mít oproti Cisku nevýhodu ve velikosti tržního podílu, nedominuje na trhu telefonních ústředen, tak jako Cisco na trhu aktivních síťových prvků, silnou stránkou Avayi naopak může být větší provázanost se světem klasické telefonie. Na definitivní soud je však zatím příliš brzy.