Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řídili jsme auto smartphonem. Tentokrát doopravdy

  0:18aktualizováno  0:18
Gaydon, Británie (od našeho zpravodaje) - Dnešní auta jsou čím dál chytřejší a více si rozumí s chytrými telefony, ale řízení auta přes mobilní telefon zatím rozhodně běžné není. Automobilka Jaguar Land Rover takový systém zkouší u svých terénních vozů a jeden prototyp jsme mohli krátce vyzkoušet.

U britské vesnice Gaydon, na místě bývalé letecké základny RAF, odkud startovaly strategické bombardéry, se dnes nachází rozsáhlý vývojový a testovací areál automobilové skupiny Jaguar Land Rover. Na něm se nejen zkouší budoucí modely aut, ale v kancelářích vývojového centra vznikají i nové nápady.

Fotogalerie

Ty nechal Jaguar Land Rover novináře vyzkoušet zhruba v polovině června. Firma, která už předvedla několik konceptů pro chytrá auta budoucnosti (více zde a zde), tu například předváděla cesty, kterými se bude vydávat ovládání palubních systémů. Na velký dotykový displej už nebude potřeba sahat, o zpětnou vazbu se v konečcích prstů postarají ultrazvukové vlny. Jaguar Land Rover také připravuje chytrý systém, který se naučí zvyky řidiče a ráno mu například připomene, že si doma nechal mobilní telefon. Ještě kdyby auto umělo připomenout, že jej řidič naopak nechal uvnitř, to se nám stává docela často.

Nejzajímavější novinkou ovšem byl prototyp terénního Range Roveru Sport, který se dá doopravdy řídit smartphonem. Tuto vizi jsme naznačili už v roce 2007 v našem aprílovém žertíku, v praxi ji pak inženýři poprvé vyzkoušeli asi o dva roky později. Ale dosud se nic podobného do běžné výroby nedostalo. Land Rover je teď jen krůček od zavedení této novinky do praxe a podle toho, co jsme si mohli vyzkoušet, funguje systém zcela bez problémů.

Technik Land Roveru nás nejprve usadil do kabiny, a pak s námi a se sedadlem řidiče prázdným překonal přistavenou konstrukci simulující složitou terénní překážku. „Snadno si takto můžete obejít auto, obhlédnout situaci a pak hezky přehledně složitým úsekem s vozem manévrovat,“ vysvětlil nám Allan Howing, který systém předváděl. Ve chvíli, kdy se vůz chystá přes terénní val přehoupnout a veškerá hmotnost auta spočívá na levém předním a pravém zadním kole, Howing vůz elegantně převáží rukou. Ve složitých situacích to může i šetřit techniku.

K fungování systému musí mít vůz automatickou převodovku a uživatel s telefonem musí být poblíž vozidla. Aplikace je velmi jednoduchá, jak jsme se vzápětí přesvědčili sami, když nám bylo dovoleno se s autem pohybovat po kamenitém úseku. Na displeji jsou na levém a pravém okraji dvě lišty, uprostřed velký volant a vedle něj ikona pro volbu převodu.

Ikonou stačí zařadit patřičný převod (D pro jízdu vpřed, R pro jízdu vzad). Aby auto řidiče poslouchalo, je vždy nutné mít jeden prst na displeji. Jakmile se displeje nic nedotýká, auto zastaví. „To zaručuje, že řidič bude mít vždy vůz pod kontrolou a ten se například nepředvídatelně nerozjede poté, co řidič v terénu zakopne a smartphone upustí,“ vysvětluje Howing.

Řadíme tedy D, levý palec v levém horním rohu (z pohledu na šířku). Tato lišta ovládá brzdový pedál, pomalým posunem prstu směrem dolů se uvolňuje tlak v brzdách tak, jako když řidič sundavá nohu z brzdového pedálu. Když lištu stáhneme k nule, auto se pomalu dává do pohybu. Druhým prstem pak můžeme snadno přidat plyn a mírně zrychlit, což nám ovšem Howing na malém rovném plácku nedoporučuje. Při jízdě ve složitém terénu spíš tato funkce slouží k tomu, aby řidič dodal vozu dostatečnou sílu překonat stoupání.

Stejně snadno lze točit volantem. Auto poslouchá opravdu na slovo, systém funguje perfektně. Demonstrace byla opravdu krátká, s vozem jsme takto urazili jen pár desítek metrů, ale vše se zdá docela intuitivní. Ale pro opravdu pečlivé manévrování v těsných místech bude přece jen ovládání vyžadovat trochu cviku. Možná i proto zatím není jisté, kdy se tato novinka dostane do sériového vozu. Technika na to připravena je, otázkou je, zda i řidiči.

Magazín Index

Magazín Index





Nejčtenější

Nokia 105
Toto je nová Nokia za 400 korun. Má Hada a vydrží měsíc na příjmu

Nový vlastník značky Nokia, společnost HMD Global, představil dva nové jednoduché mobily, které zaujmou především nízkou cenou.  celý článek

iPhone 7
Dvě třetiny všech vyrobených iPhonů jsou stále v provozu

Do konce letošního března Apple za skoro 10 let vyrobil 1,163 miliardy iPhonů. Podle analytické společnosti Newzoo jich bylo v letošním dubnu stále v provozu...  celý článek

Samsung Galaxy S8
Galaxy S9 má mít stejný displej jako S8, ale s integrovanou čtečkou

Podle nových zpráv si příští generace špičkových samsungů ponechají displeje se stejným rozlišením a stejným tvarem jako u současných modelů.  celý článek

Ilustrační snímek
Někdo pašuje mobily do vězení. Vězni si fotí selfíčka na Facebook

Novozélandská vězeňská služba se snaží rozplést pro ni neobvyklý případ. Do věznice v Aucklandu totiž někdo i přes všechna obvyklá bezpečnostní opatření...  celý článek

LeEco Le 2
Nejlepší poměr ceny a výkonu? Jen naoko. Rychlý test LeEco Le 2

Model LeEco Le 2 se snaží zaujmout nízkou cenou, ale zároveň se tváří jako hodně dobře vybavený smartphone. Zde ovšem najdete hlavně dobrý příklad toho, že...  celý článek

Další z rubriky

Jeden z herců z britského seriálu EastEnders, Paul Nicholls.
Známý herec si fotil selfie u vodopádu. Spadl a na dně ležel tři dny

Jeden z herců z britského seriálu EastEnders, Paul Nicholls, si na dovolené v Thajsku chtěl vyfotit selfie u vodopádu. Nešťastně při tom ovšem upadl a v...  celý článek

Aplikace WhatsApp (ilustrační obrázek)
Čína na den blokovala WhatsApp. Příště ho může vypnout úplně

Uživatelé chatovací aplikace WhatsApp v Číně mohli během včerejšího dne mít problémy s posíláním určitého typu obsahu. Dnes už aplikace funguje normálně, ale...  celý článek

iPhony si žena přilepila na tělo a zakryla vrstvami oblečení.
Ve vedru měla tlustý svetr. Pašovala pod ním 102 iPhonů

Celkem 102 iPhonů a 15 hodinek Tissot se pokusila propašovat žena z Hongkongu do Číny. Přilepila si je okolo těla a zakryla oblečením, ale dopadli ji při celní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.