Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řídili jsme auto smartphonem. Tentokrát doopravdy

  0:18aktualizováno  0:18
Gaydon, Británie (od našeho zpravodaje) - Dnešní auta jsou čím dál chytřejší a více si rozumí s chytrými telefony, ale řízení auta přes mobilní telefon zatím rozhodně běžné není. Automobilka Jaguar Land Rover takový systém zkouší u svých terénních vozů a jeden prototyp jsme mohli krátce vyzkoušet.

U britské vesnice Gaydon, na místě bývalé letecké základny RAF, odkud startovaly strategické bombardéry, se dnes nachází rozsáhlý vývojový a testovací areál automobilové skupiny Jaguar Land Rover. Na něm se nejen zkouší budoucí modely aut, ale v kancelářích vývojového centra vznikají i nové nápady.

Fotogalerie

Ty nechal Jaguar Land Rover novináře vyzkoušet zhruba v polovině června. Firma, která už předvedla několik konceptů pro chytrá auta budoucnosti (více zde a zde), tu například předváděla cesty, kterými se bude vydávat ovládání palubních systémů. Na velký dotykový displej už nebude potřeba sahat, o zpětnou vazbu se v konečcích prstů postarají ultrazvukové vlny. Jaguar Land Rover také připravuje chytrý systém, který se naučí zvyky řidiče a ráno mu například připomene, že si doma nechal mobilní telefon. Ještě kdyby auto umělo připomenout, že jej řidič naopak nechal uvnitř, to se nám stává docela často.

Nejzajímavější novinkou ovšem byl prototyp terénního Range Roveru Sport, který se dá doopravdy řídit smartphonem. Tuto vizi jsme naznačili už v roce 2007 v našem aprílovém žertíku, v praxi ji pak inženýři poprvé vyzkoušeli asi o dva roky později. Ale dosud se nic podobného do běžné výroby nedostalo. Land Rover je teď jen krůček od zavedení této novinky do praxe a podle toho, co jsme si mohli vyzkoušet, funguje systém zcela bez problémů.

Technik Land Roveru nás nejprve usadil do kabiny, a pak s námi a se sedadlem řidiče prázdným překonal přistavenou konstrukci simulující složitou terénní překážku. „Snadno si takto můžete obejít auto, obhlédnout situaci a pak hezky přehledně složitým úsekem s vozem manévrovat,“ vysvětlil nám Allan Howing, který systém předváděl. Ve chvíli, kdy se vůz chystá přes terénní val přehoupnout a veškerá hmotnost auta spočívá na levém předním a pravém zadním kole, Howing vůz elegantně převáží rukou. Ve složitých situacích to může i šetřit techniku.

K fungování systému musí mít vůz automatickou převodovku a uživatel s telefonem musí být poblíž vozidla. Aplikace je velmi jednoduchá, jak jsme se vzápětí přesvědčili sami, když nám bylo dovoleno se s autem pohybovat po kamenitém úseku. Na displeji jsou na levém a pravém okraji dvě lišty, uprostřed velký volant a vedle něj ikona pro volbu převodu.

Ikonou stačí zařadit patřičný převod (D pro jízdu vpřed, R pro jízdu vzad). Aby auto řidiče poslouchalo, je vždy nutné mít jeden prst na displeji. Jakmile se displeje nic nedotýká, auto zastaví. „To zaručuje, že řidič bude mít vždy vůz pod kontrolou a ten se například nepředvídatelně nerozjede poté, co řidič v terénu zakopne a smartphone upustí,“ vysvětluje Howing.

Řadíme tedy D, levý palec v levém horním rohu (z pohledu na šířku). Tato lišta ovládá brzdový pedál, pomalým posunem prstu směrem dolů se uvolňuje tlak v brzdách tak, jako když řidič sundavá nohu z brzdového pedálu. Když lištu stáhneme k nule, auto se pomalu dává do pohybu. Druhým prstem pak můžeme snadno přidat plyn a mírně zrychlit, což nám ovšem Howing na malém rovném plácku nedoporučuje. Při jízdě ve složitém terénu spíš tato funkce slouží k tomu, aby řidič dodal vozu dostatečnou sílu překonat stoupání.

Stejně snadno lze točit volantem. Auto poslouchá opravdu na slovo, systém funguje perfektně. Demonstrace byla opravdu krátká, s vozem jsme takto urazili jen pár desítek metrů, ale vše se zdá docela intuitivní. Ale pro opravdu pečlivé manévrování v těsných místech bude přece jen ovládání vyžadovat trochu cviku. Možná i proto zatím není jisté, kdy se tato novinka dostane do sériového vozu. Technika na to připravena je, otázkou je, zda i řidiči.

Magazín Index

Magazín Index





Nejčtenější

Google Pixel XL
Google zrušil vývoj většího nového Pixelu, místo něj bude ještě větší

Google minulý rok překvapil uvedením vlastních smartphonů Pixel. Pro letošek se očekávali nejen přímí nástupci obou modelů, hovořilo se dokonce i o třetím,...  celý článek

Stávající antény UMTS (paraboly jsou MW pojítka)
Operátoři mohou díky výměně frekvencí zrychlit mobilní internet

Společnosti O2, T-Mobile a Vodafone si na základě podmínek loňské aukce kmitočtů pro LTE vyměnili kmitočty v pásmu 1 800 MHz. Nyní tak budou moci díky větším...  celý článek

Android bezpečnost
Mobily s prastarým Androidem jsou na vyhození, končí obchod s aplikacemi

Google se rozhodl ukončit podporu staršího aplikačního obchodu Android Market pro všechny zařízení s Androidem verze 2.1 Eclair a starší. V novějších už ho...  celý článek

Nokia 3310
Nokia 3310 ukazuje zoufalost moderních obyčejných mobilů

Uživatel zvyklý na supermoderní smartphony možná může nad novou Nokií 3310 ohrnovat nos. Jenže tento telefon mohl být i pro takové lidi zajímavý. Noví...  celý článek

Vertu Constellation X
Luxusní smartphony Vertu budou mít technologii od výrobce alcatelů

Luxusní značka smartphonů a mobilních telefonů Vertu změnila majitele a s tím přicházejí i další změny. Nově budou jedny z nejdražších chytrých telefonů...  celý článek

Další z rubriky

Android bezpečnost
Mobily s prastarým Androidem jsou na vyhození, končí obchod s aplikacemi

Google se rozhodl ukončit podporu staršího aplikačního obchodu Android Market pro všechny zařízení s Androidem verze 2.1 Eclair a starší. V novějších už ho...  celý článek

Apokalypsa bez mobilních aplikací
Apple ukazuje zhroucení světa. Způsobí ho konec mobilních aplikací

Během konference Applu WWDC 2017 mohli účastníci zhlédnout i krátké humorné video, ve kterém firma ukazuje, jak by se zhroutil svět, kdybychom přišli o všechny...  celý článek

Společnost ARM představila nová jádra Cortex-A75 a A55 spolu s grafikou...
Nové procesory slibují vyšší výkon a nižší spotřebu energie

Společnost ARM představila novou generaci procesorů i grafického akcelerátoru. Hlavním vylepšením je o poznání vyšší výkon a navzdory tomu nižší energetický...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.