Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mysteriózní chyba udělala z iPhonů cihly. Apple žalují za servisní monopol

  0:09aktualizováno  0:09
Mysteriózní a obávaná chyba 53, jejíž ohlášení znamená pro iPhone jistou smrt, může mít pro Apple nepříjemné důsledky. A to nejen v podobě naštvaných majitelů poškozených přístrojů. Advokátní kancelář totiž firmu zažalovala a požaduje finanční kompenzaci přes pět milionů dolarů, tedy 125 milionů korun.

Výměna Touch ID v neznačkovém servisu a následná aktualizace iOS skončí chybou 53 | foto: apple.com

Právnická firma PCVA (Pfau Cochran Vertetis Amala) ze Seattlu podala žalobu k okresnímu soudu pro severní Kalifornii, kde má Apple své ústředí. Hlavním bodem je až přílišná a bezprecedentní kontrola výrobce nad hardwarovými komponentami svých telefonů. Výměna některého z nich v neznačkovém servisu končí při následné softwarové aktualizaci chybou 53. Ta je pro iPhone v podstatě úmrtním listem.

Problém se týká posledních dvou generací iPhonů, tedy verzí 6 a 6s. Převažují případy, kdy byl u těchto přístrojů vyměněn snímač s Touch ID nebo displej. Důvodem následné smrti přístroje však může být i výměna propojovacího flex kabelu nebo poškození snímače vinou průniku malého množství tekutiny. Popsán je však také případ, kdy do telefonu nebylo po hardwarové stránce nijak zasaženo a přesto jej chyba 53 odstřelila (více zde).

Nepochopitelné je přitom zejména to, proč není systém nastaven tak, aby i v případě zjištěného měněného komponentu aktualizace nebo obnova systému zdárně proběhla pouze s tím, že by zůstal nefunkční snímač otisků. Objevují se názory, že Apple tímto krokem chce získat monopol na případné opravy svých telefonů a tedy i nad distribucí originálních komponent.

Se vší pravděpodobností by jej měl, pokud by na možné fatální následky zásahů mimo svá centra jakkoli upozornil. V takovém případě by se lidé do neautorizovaných servisů nehrnuli, jelikož je levnější oprava v závěru přijde pořádně draho.

Žalující strana žádá miliony dolarů a opravenou verzi iOS

Advokátní kancelář ze Seattlu žalobu staví právě na tom, že Apple nemůže podobným způsobem uživatele nutit, aby v případě poruchy běželi do Apple storu, když mohou dát přednost ověřenému servisu, který telefon zvládne opravit stejně kvalitně a za zlomek ceny.

V textu je zmíněno, že se první případy chybou 53 zničených iPhonů objevily už začátkem minulého roku, tedy několik měsíců po uvedení dvojice 6/6 Plus.
Zmiňují se nejčastější důvody chyby, tedy výměna displeje nebo Touch ID mimo servisy třetích stran. Připomenuty jsou i případy takto zničených telefonů, které však nikdy v servisu ani nebyly.

Text žaloby advokátní kanceláře PCVA na Apple

Ve stížnosti je také odhad, že v listopadu 2015 bylo jen na území USA mezi uživateli přes 62 milionů iPhonů 6/6s, které mohou být chybou zničeny. Tím je jasně ilustrováno, jak obrovský objem telefonů je v ohrožení.

Velký problém vidí žalující také v trvalé ztrátě všech dat z paměti telefonu a celkové nevratnosti poškození. Jediným řešením je pak koupě nového iPhonu, tedy transakce, která Applu přináší další profit.

Advokáti z PCVA žádají pro klienty, jejichž iPhony se staly obětí chyby 53, náhradu škody ve výši nejméně 5 milionů dolarů a také uvolnění softwarové aktualizace, která by na případné zjištěné změny komponent nereagovala onou chybou.



Témata: Apple, Apple iPhone


Nejčtenější

Samsung Z4
Slepá ulička, nebo naděje Samsungu? Další pokus o smartphone s Tizenem

Samsung se na poli smartphonů stále pokouší prosadit s vlastním operačním systémem. Další pokus s označením Z4 je nicméně opět chytrý telefon určený pro...  celý článek

Qualcomm představil nové snapdragony. Zamíří do smartphonů střední třídy
Tyto procesory najdete ve smartphonech střední třídy. Jsou výkonnější

Qualcomm představil nové čipy řady 6xx, určené smartphonům střední třídy. Modely 630 a 660 už jsou k dispozici výrobcům a první jimi vybavené modely by měly...  celý článek

Samsung Galaxy S8
Galaxy S8 už se prodalo přes pět milionu kusů. Na iPhony přesto nemá

Samsung Galaxy S8 se prodává dobře. Za necelý měsíc si už našel přes pět milionů zákazníků, ale na rekordní iPhony přesto nemá.   celý článek

HTC U Ultra Sapphire edition. Smartphone s tvrdším sklem přes displej nenajdete
HTC boduje. Displej safírového U Ultra jen tak nepoškrábete

Špičkové HTC U Ultra je k dostání i ve speciální verzi, u níž obří displej překrývá safírové sklo. Youtuber proslulý četnými crashtesty zjišťoval, zda je...  celý článek

Uživatelské rozhraní systému Fuchsia od Googlu
Tajemný systém Fuchsia od Googlu se poprvé ukazuje

Není tajemstvím, že Google již nějakou dobu pracuje na zcela novém operačním systému s označením Fuchsia. V minulých dnech se objevily první ukázky...  celý článek

(ID: 779, Editovat, Smazat, Nastavit soukromý, Preview)
(ID: 779, Editovat, Smazat, Nastavit soukromý, Preview)

Co maminky motivuje k vlastním článkům? A co jim dává a bere blogování o porodu a životě s dětmi?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.