Komedie: Apple za tři měsíce rozdrtil trh s chytrými hodinkami

  • 184
O chytrých hodinkách se víc mluví, než kolik se jich ve skutečnosti prodá. Applu stačily tři měsíce na trhu a prodej meziročně poskočil o neuvěřitelných 457 procent. Apple aktuálně drží 75 procent trhu, který je proti trhu smartphonů tak malý, až je to na pováženou.

Chytré hodinky má a nebo se je chystá uvést na trh skoro každý výrobce smartphonů. Jenže trh je extrémně malý, zájem je zjevně mizivý. Agentura Strategy Analytics zveřejnila data prodejů za druhé čtvrtletí letošního roku a výsledky jsou v podstatě k smíchu.

Za druhý kvartál se celosvětově prodalo 5,3 milionu chytrých hodinek (pro porovnání, za stejné období prodal jen Apple 47,5 milionu iPhonů). Od března do června se tak letos prodalo víc chytrých hodinek než za celý loňský rok. A když porovnáme meziroční údaje, tak loni se za druhý kvartál prodal milion chytrých hodinek.

Přestože jsou čísla extrémně nízká, tak nárůst je zajímavý. A může za něj jediný výrobce, kterým je Apple a jeho hodinky Watch. Druhé čtvrtletí letošního roku se v podstatě krylo se zahájením prodeje hodinek Watch a Apple jich podle agentury prodal čtyři miliony. Je to ale jen odhad, Apple konkrétní čísla nezveřejnil.

Na jednu stranu to ukazuje, že dost drahé hodinky Watch (od 10 000 do stovek tisíc korun za kus) se chytly a navíc je Apple zatím prodával jen omezeně a ne všude. Třeba v Česku a na mnoha dalších trzích ještě oficiálně v prodeji nejsou. Na druhou stranu uvedená data ukazují, že trh s chytrými hodinkami je zatím velmi malý a jeden zajímavý model může trh v podstatě opanovat.

Především u Samsungu nebudou mít radost. Je sice pravda, že Samsung má teď pauzu a nové chytré hodinky si šetří na později, ale prodejní výsledky současně prodávaných modelů jsou hodně špatné. Za druhé čtvrtletí jich podle Strategy Analytics udal celosvětově jen 400 000 kusů a to je opravdu zanedbatelné číslo (tolik mobilů prodá Samsung za asi 17 hodin každý den). Meziročně je to dokonce pokles ze 700 000 a je jasné, že Samsungu se jen stěží vrátily náklady na vývoj modelů chytrých hodinek.

Další výrobci, u Strategy Analytics uvedení v kolonce ostatní, na tom nejsou o mnoho lépe. Sice je zřetelný růst z 300 000 kusů za kvartál na trojnásobek, ale i tak to nejsou žádná zajímavá čísla. V číslech nejsou zahrnuté chytré náramky, které představují vlastní kategorii.

Apple tak je aktuálně s velkým náskokem jedničkou na trhu chytrých hodinek, drží 75 procent trhu. Druhý Samsung má 7,5 procenta.

Je otázkou, zda současný styl chytrých hodinek má šanci na větší rozšíření. Je zde i jedna další kategorie, která se ale teprve pomalu rozjíždí, a to jsou chytré hodinky tradičních výrobců. Nemají displej, jen elektroniku, která komunikuje se smartphonem (jako třeba tyto). Funkce jsou tak omezené, ale zákazník se nemusí vzdávat klasické podoby hodinek. Jestli ale tato kategorie s celým trhem pohne a nebo se z chytrých hodinek stane mrtvě narozené díte po vzoru chytrých brýlí, ukážou následující měsíce.