Co se týče světového trhu s mobilními telefony, ekonomická krize už je minulostí. V právě skončeném čtvrtletí se prodalo 327 milionů telefonů, což znamená meziroční nárůst o 13 procent. Trh tak udržuje dvojciferný růst již od začátku letošního roku. Společnost Strategy Analytics předpokládá, že v právě začínajícím čtvrtletí se prodá až 370 milionů nových telefonů, což znamená meziroční nárůst o 10 procent. Pokud se předpoklady potvrdí, za celý letošní rok by se mělo prodat 1,3 miliardy nových telefonů, což je nejvyšší číslo v historii.
"Stále větší část prodejů budou tvořit dotykové telefony a bude pokračovat také růst poptávky po chytrých telefonech," říká Neil Mawston ze společnosti Strategy Analytics. Celkový růst trhu ale neprospěl všem stejně. Nejlepší čtvrtletí historie mohou oslavovat ve Spojených státech a v Kanadě. Firmám Apple i RIM se totiž dařilo velmi dobře. Mawston k tomu dodává: "Za očekáváními zůstala především Nokia, ale také LG." Mobilní divize LG se dostala do provozní ztráty, Nokii pak setrvale klesá tržní podíl.
Samsung se trefil do vkusu, Nokia jen dohání ztrátu
Právě výsledky finské světové jedničky budí rozpaky. Firma se totiž dokázala vrátit k zisku, ale její podíl na trhu stále klesá. A to přesto, že prodala 110,4 milionu telefonů, což je třetí nejlepší výsledek historie. Rostl také prodej chytrých telefonů, kterých Nokia prodala přes 26 milionů. Problém je, že náskok Nokie před druhým Samsungem se pomalu zmenšuje. Již deváté čtvrtletí po sobě totiž rostou prodeje finského výrobce pomaleji než trh. Ani na poli smartphonů už není Nokia nedostižným vládcem, Apple jich prodal zhruba polovinu co Nokia a potřeboval k tomu výrazně méně modelů.
Podle odhadů Strategy Analytics závisí postavení Nokie na trhu ke konci roku především na úspěchu nově uváděných modelů N8, C7, C6-01 a E7. Problém je, že všechny tyto modely přicházejí na trh relativně pozdě a ostatní výrobci mají přichystanou konkurenci. Nejrychleji se Nokii přibližuje Samsung, který přesně vystihl měnící se nálady uživatelů. V meziročním srovnání prodal jihokorejský výrobce o 11 milionů telefonů více a celkem s 71 miliony prodaných telefonů se drží bez problémů na druhém místě.
V portfoliu Samsungu tvoří stále větší podíl dotykové telefony a také chytré telefony s operačním systémem Android a Bada. Tržní podíl Samsungu tak už dosáhl téměř čtvrtiny světového trhu (22 %) a při poklesu podílu Nokie se oba výrobci přibližují. Samsungu už chybí pouze 12 %, přičemž od začátku loňského roku jeho podíl narostl o 6 %, naopak Nokia o zhruba stejné procento poklesla. Pokud bude tento trend pokračovat, mohl by se Samsung tlačit na první místo už koncem příštího roku.
Americké firmy bodují, Motoroly se to ale netýká
Velmi zajímavý je vývoj i na dalších pozicích. Náskok Samsungu před LG se o něco zvýšil, protože podíl druhého z jihokorejských výrobců klesl o více než 1,5 procentního bodu na 8,7 procent. Po loňských úspěších se LG letos vrací k negativnímu trendu. V aktuálně skončeném čtvrtletí prodalo LG 28,4 milionu telefonů, což je o 10 procent méně než ve stejném období loni. Za propadem stojí podle Strategy Analytics neúspěch na trhu chytrých telefonů.
Na čtvrté místo se prodral Apple, který se poprvé v historii dostal do velké pětky. Se svými 14,1 miliony prodaných iPhonů předběhl RIM a prodal polovinu toho, co se povedlo LG. Navíc Apple přidal v kvartálním porovnání 6 milionů telefonů, zatímco LG přes dva miliony ztratilo. Pokud se tedy podaří Apple udržet poptávku po svých produktech, může časem pomýšlet na třetí místo na světě.
Již v minulém čtvrtletí pronikla do pětky také kanadská společnost RIM, která dodává na trh přístroje BlackBerry. Také ona hodně profituje z popularity chytrých telefonů a v posledních měsících se jí stále efektivněji daří pronikat i mimo segment velkých firem, kam až dosud zaměřovala svoji pozornost. S 12,4 miliony prodaných telefonů zaostala za Apple jen nepatrně, což je pro ni určitě dobrý signál.
Menší výrobci rostou
Situace od třetího místa je velmi vyrovnaná. Z pětky vypadla již v minulém čtvrtletí Motorola, nyní ji následoval Sony Ericsson. Tomu se sice podařilo vymanit se z dlouhodobé provozní ztráty, ale jeho tržní podíl rychle klesá. Od začátku roku 2007 ztratil téměř šest procentních bodů, když v právě skončeném čtvrtletí prodal 10,4 miliony telefonů a o 2 miliony zaostal za RIM.
Ještě horší je situace u Motoroly, která se po kladném výsledku ve druhém čtvrtletí letošního roku vrátila do červených čísel. Prodala sice 9,1 milionu telefonů, ale k zisku to bohužel nestačilo. Jen relativně malý kousek za Motorolou už je tchajwanské HTC, jehož produkty si ve třetím čtvrtletí roku 2010 zvolilo celkem 6,8 milionu zákazníků. Zajímavé je, že zatímco mezi prvním a druhým je rozdíl zhruba 40 milionů telefonů, mezi čtvrtým a osmým místem jen asi 7 milionů. Na třetí LG ztrácí HTC zhruba 20 milionů, tedy výrazně méně než Samsung na Nokii.
Zajímavým aspektem letošního roku je nárůst menších výrobců. "Výrobci jako ZTE, Huawei či Alcatel prodávají množství, které se rychle přibližuje hlavním značkám," podotýká ke změněné situaci na trhu Mawston. Už dávno neplatí, že Nokia prodává tolik telefonů jako všichni ostatní dohromady. Nejenže se jí přibližuje druhý Samsung, ale ani první dva hráči "netrumfnou" zbytek trhu. Pro zákazníka je to dobře, bude mít výběr z více značek a i ty známější se budou muset pořádně snažit, aby si svou pozici udržely.