Vylepšení se dočkal i fotoaparát. Pořízené momentky patří k tomu nejlepšímu, co...

Vylepšení se dočkal i fotoaparát. Pořízené momentky patří k tomu nejlepšímu, co lze mobilem vyfotit | foto: apple.com

Konkurence iPhony miluje. Z každého kusu totiž má desítky dolarů

  • 29
Produkty Applu nejsou ryze americkým produktem. Jejich kompletace v Číně není tajemstvím a dílčí komponenty dodávají společnosti z mnoha dalších států. Japonské Sony je v současnosti světově největším dodavatelem fotografických snímačů. Každý prodaný iPhone mu vydělá 20 dolarů.

Sony je v současnosti lídrem trhu obrazových snímačů, již loni tento výrobce ovládal 40 % trhu. Jeho snímače totiž používá většina současných topmodelů mnoha světových výrobců. Například Samsung dal do šesté generace Galaxy S čip Sony IMX240. Jihokorejská firma se pravděpodobně potýká s nedostatečně vysokými dodávkami, aby pokryla vyšší poptávku po novince, tak je nucena používat i vlastní fotočipy.

Jestli japonské Sony jen nestíhá, anebo upřednostňuje jiné odběratele, se lze jen dohadovat. Pravdou však je, že největší rival současného topsmartphonu Samsungu, osmá generace iPhonu, používá hned dva obrazové snímače od japonského výrobce. Podle odhadů analytiků si Sony přijde na přibližně 20 dolarů z každého prodaného iPhone 6/6 Plus.

A vzhledem k faktu, že Apple za poslední čtvrtletí prodal více než 61 milionů iPhonů, nejde vůbec o nezanedbatelnou částku. Není pochyb, že většina současných prodejů telefonů Applu připadá právě na nejnovější generaci. Kdyby tvořila dvě třetiny, tak by si Sony za poslední čtvrtletí přišlo na slušných 800 milionů dolarů (téměř devatenáct miliard korun).

Pro společnost, která se potýká s poklesem prodejů vlastních smartphonů a nejednou se její zástupci nechali slyšet, že v úvahu připadá i úplné stažení společnosti z trhu chytrých telefonů, jde o poměrně stabilní příjem. Je pravda, že sama jej ovlivnit nemůže, nicméně sám Apple má zájem na tom, aby se nové generace jeho telefonů prodávaly nad původní očekávání.

V posledním roce se Sony potýkalo s výraznými finančními problémy. Postupně se zbavilo divize počítačů a notebooků, následovalo rozhodnutí o ztenčení portfolia smartphonů. Podle šéfa mobilní divize Hirokiho Totokiho prý společnost totiž neusiluje o velikost či podíl na trhu, ale o zlepšení finanční situace.

Letos v únoru pak možnost stažení se z trhu smartphonů potvrdil přímo výkonný ředitel Kazuo Hirai. Podle něj se společnost v budoucnu hodlá zaměřit zejména na činnosti, u nichž je jistota potencionálního růstu (více zde). A jednou z nich je pravděpodobně i vývoj obrazových snímačů, které pak bez nutnosti investovat do vlastního vývoje budou používat mnozí přední výrobci z řad někdejších konkurentů.