Analytici výrobní cenu odhadli dle cen jednotlivých komponent použitých v telefonu. Nezohledňovali tedy náklady spojené s vývojem, distribucí či marketingem.
iPhone první generace stál Apple v ceně komponentů přibližně 246 dolarů, časem ale cena klesla na 170 dolarů. - čtěte Kolik doopravdy stojí mobilní telefon?
Snížení výrobních nákladů připisují odborníci poklesu cen jednotlivých komponent. Zatímco před rokem mohl Apple zaplatit za jeden displej 60 dolarů, letos je jeho cena více jak poloviční. Zlevnily i paměti; 8 GB modul stál loni asi 50 dolarů, letos ale vyjde jen na dolarů dvacet.
Bohatší výbava iPhonu 3G přinesla i náklady navíc v podobě HSDPA čipu za 15 dolarů a GPS čipu, jehož nákupní cena je odhadována na 5 dolarů. Ty jsou ale kompenzovány právě poklesem cen jiných komponent.
Dle Carla Howeho z analytické společnosti Yankee Group může být výrobní cena nové generace iPhonu dokonce ještě výrazně nižší. Své tvrzení opírá o fakt, že si Apple mohl vyjednat nižší nákupní ceny, než s jakými se při odhadu pracovalo.
Howe dále uvedl, že by se iPhone 3G "mohl stát jedním z nejvýdělečnějších produktů, jaký kdy Apple vyrobil."
Za pravdu mu dává zejména marže z volně prodávaných telefonů, kde rozdíl mezi výrobními náklady a prodejní cenou dosahuje až jedenácti tisíc korun. Nedotovaný iPhone totiž bude stát téměř 800 dolarů (12 500 korun).
Apple si navíc účtuje za verzi s 16 GB paměti o 100 dolarů více než za základní model s pamětí 8 GB. Rozdíl v ceně pamětí je přitom pouhých dvacet dolarů.
Neopomenutelným zdrojem příjmů společnosti Apple jsou i dohody s operátory o sdílení výnosů ze služeb používaných zákazníky na telefonech iPhone.
Vhledem k odhadované výrobní ceně zůstává výdělečný i operátory značně dotovaný přístroj. Například americký operátor AT&T nabídne iPhone 3G za dotovanou cenu 199 dolarů (3100 korun), od výrobce jej ale nakoupí za asi 400 dolarů (okolo 6250 korun).
Dotovaná částka tedy odpovídá 200 dolarům, tj. padesáti procentům nákupní ceny. Howe ale kalkuluje dále: za dobu dvouletého úvazku operátor od zákazníka inkasuje celkem 480 dolarů. Čistá marže z jednoho zákazníka tedy po dvou letech dosahuje 280 dolarů.
Zdroj: EETimes.com, blog Carla Howeho