Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Má mít většinu, ale Apple mlčí a nechlubí se. Proč?

  0:09aktualizováno  0:09
Apple Watch jsou bezesporu nejpopulárnějšími chytrými hodinkami. Ačkoli přesná čísla za uplynulý rok zatím neznáme, přibývá odhadů analytických firem. Podle Juniper Research hodinky od Applu loni trh těsnou většinou ovládly.

Samsung Gear S Asus ZenWatch a Apple Watch | foto: samsung.com

Podle studie uvedené společnosti se loni prodalo celkem 17,1 milionů chytrých hodinek a Apple z tohoto objemu uzmul 51,5 procenta. To by znamenalo, že kalifornský výrobce udal přibližně 8,8 milionů svých Watch.

To je samo o sobě velkým úspěchem a můžeme prohlásit, že segment chytrých hodinek by byl bez příspěvku Applu trhem značně ospalým. Navíc je nutno připomenout, že Watch se dostaly do prodeje až v polovině dubna a podle dřívějších dat ovládly trh tři měsíce po startu (více zde).

Zdá se tedy, že Applu taktika, kdy dosahuje výborných výsledků na poli smartphonů jen s několika modely, vychází i v tomto novém segmentu.

Jenže je tu otázka, jak je to doopravdy. Odhady prodejů v tomto segmentu totiž nejsou jednoduché už proto, že Apple dosud (tedy za druhé a třetí kalendářní čtvrtletí) oficiálně neuvedl, kolik hodinek vlastně prodal. Pokud by Apple poměrně rychle trh opanoval, tak by se dalo očekávat, že se pochlubí.

Stejně jako se chlubí, jak dobře se prodává iPhone. Jenže Apple mlčí. Uvidíme, jestli uvede nějaká čísla v následujících dnech, kdy má zveřejnit výsledky za poslední loňský kvartál.

Data Juniper Research se potkávají s dřívější zprávou společnosti Canalys, která ve své listopadové studii odhadovala, že Apple mohl prodat asi 7 milionů Watch. Během vánoční sezony však hodinky z pultů mizely rychleji než v jiných obdobích, a snadno se tak mohly přiblížit devíti milionům kusů.

watchOS na zápěstí vede

Zatímco u smartphonů Android iOS jasně válcuje, u nositelné techniky je to právě naopak. Systém Android Wear totiž podle Juniper Research poháněl jen asi 10 procent prodaných hodinek, tedy asi 1,7 milionu kusů. Hodinky na této platformě přitom na trh uvedla celá řada výrobců jako Asus, LG, Huawei, Motorola, Sony a další.

Jeden z důvodů velkého úspěchu Watch tkví podle analytiků ve značně širší nabídce aplikací. Majitelé Watch jich již v září měli na výběr přes 10 tisíc, zatímco aplikační základna Android Wear čítá ani ne polovinu titulů (v květnu jich byly čtyři tisíce).

Zpráva zmiňuje také slabší prodeje hodinek Gear S2 od Samsungu s OS Tizen, ty přitom v recenzích sklízely kladná hodnocení. Čísla Juniper Research zahrnují pouze chytré hodinky a nikoli jednodušší chytré náramky typu Fitbit, kterých se prodá mnohem více.

Juniper Research upozorňují, že v budoucnu to chytré hodinky nebudou mít jednoduché. V jejich studii 30 procent dotázaných uvedlo, že neplánuje podobné hodinky zakoupit. A důvod? Nenašli by pro ně využití, nepotřebují je. Na údajnou výhodu chytrých hodinek, tedy že uživatele částečně osvobozují od jejich smartphonu, tak autoři výzkumu pohlížejí skepticky.

IDC předpokládala jiná čísla

Analytici společnosti IDC v půli prosince předložili poněkud jiná data. Celkem napočítali 21,3 milionu prodaných kusů, přičemž Apple by podle nich měl prodat až 13 milionů Watch, což by stačilo na 61procentní podíl. Předpokládané prodeje jsou tak v porovnání s Juniper Research o polovinu vyšší.

Hodinkám s Android Wear předpovídali 15procentní podíl a 3,2 milionu prodaných kusů. Třetí Pebble OS, který má na svědomí stejnojmenná společnost, měl mít prodeje 1,8 milionu kusů (8,6% podíl), na čtvrté pozici je pak s mírným odstupem Tizen od Samsungu.

Trh chytrých hodinek podle IDC: situace v roce 2015 a výhled do roku 2019
OSodbyt 2015 [mil.ks]podíl 2015odbyt 2019 [mil.ks]podíl 2019
Android0,42,1 %1,11,2 %
Android Wear3,215,2 %34,338,8 %
Linux0,20,9 %1,11,2 %
Pebble OS1,88,6 %2,32,6 %
RTOS0,83,8 %1,92,2 %
Tizen1,78,2 %2,52,8 %
watchOS13,061,3 %45,251,1 %
Celkem21,3100,0 %88,3100,0 %

IDC přidalo také výhled na situaci na trhu v roce 2019. Také v tomto období predikuje Applu nadvládu mezi chytrými hodinkami, ovšem jen velmi těsnou. Zatímco odbyt hodinek Watch má během čtyř let vzrůst na 45 milionů, prodeje hodinek s Android Wear mají být vyšší rovnou desetkrát. Ostatní systémy jako Pebble OS, Linux nebo Tizen mají být marginální záležitostí s tržními podíly mezi jedním a třemi procenty.





Nejčtenější

Moto G5 a G5 Plus na veletrhu MWC v Bareceloně
Levné smartphony Moto ztratily charakter, ale mají dobře fotit

Barcelona (Od zpravodajů Mobil.iDNES.cz) Motorola se v neděli před začátkem veletrhu MWC pochlubila svými novinkami. V luxusním prostředí hotelu W se představily nové modely G5 a G5 Plus, které poprvé...  celý článek

Stánek Huawei
Projděte si s námi novinky od Huawei a LG přímo z výstaviště v Barceloně

Barcelona (Od zpravodajů Mobil.iDNES.cz a Technet.cz) Přímo z veletrhu MWC v Barceloně jsme vám v přímém přenosu ukázali nejnovější přírůstky firem Huawei a LG.  celý článek

Nývlt Václav: online
Porsche Design představil svůj první tablet. Má se blížit dokonalosti

Barcelona (od zpravodaje Technet.cz) Studio Porsche Design představilo na veletrhu mobilních novinek v Barceloně tablet Book One. Má být paralelou supersportovního auta a kombinovat elegantní, ale...  celý článek

Kodak Ektra
Test Kodak Ektra: legendární značka útok na nejlepší fotomobil nedotáhla

Kdysi slavná fotografická značka Kodak v posledních letech zkouší uspět různými způsoby. A jednou z cest má být i cesta chytrých telefonů. Kodak proto vytvořil...  celý článek

BlackBerry KEYone na veletrhu MWC v Barceloně
Mechanická klávesnice je zpátky. KEYone potěší náruživé psavce

Nové BlackBerry KEYone je prvním smartphonem představeným na veletrhu MWC. Novinka, oficiálně již dílo čínské společnosti TCL Communication, potěší staromilce,...  celý článek

Chybí vám kamarádka?
Chybí vám kamarádka?

Nové kamarádky v okolí najdete na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.