Pokračujeme v dlouhém seriálu pro začínající uživatele PDA Palm. Těm v následujícím období - pravidelně každý pátek - nabídneme jeden díl, ve kterém přineseme odpovědi na vaše dotazy.
Možná už si většina palmistů, ač chtěně nebo nechtěně, vyzkoušela, že po zmáčknutí displeje se na něm objeví duhová skvrna, která po povolení tlaku zmizí. Pokud se vám však na displeji takováto skvrna objevila např. po nějaké nehodě a nadále na displeji zůstává, nejde bohužel odstranit. Je to dáno mechanickým poškozením tekutých krystalů v části displeje, které zůstaly natočeny pod určitým úhlem a nelze je již vrátit do původní polohy. Pokud vám skvrna nikterak nevadí v používání, nic se neděje, pokud je tomu
naopak, nezbývá než celou zobrazovací jednotku vyměnit.
Teoreticky nemůže. Je to dáno konstrukcí, která se skládá z dvou plechů, které přesně lícují s plastovým středovým mezi kusem. Nedovolují, aby se dovnitř dostaly nečistoty. Šachtou pro SD a MMC karty se nečistoty bez použití záslepky mohou dostat jen do prostoru čtečky, nebo nanejvýše na zadní stranu základní desky. Od přední části je dělí labyrint plastových příček, takže vaše obava je planá.
Bohužel nelze. Lze je trochu zjemnit použitím vosku na automobily, jak by řekli skalní uživatelé Palmů, ale já to nedoporučuji. To si raději kupte fólii a nalepte ji na displej. Nejenomže ochrání vrchní nejpoužívanější část dotykového displeje, tzv. digitizér, ale pokud již máte na displeji škrábance, elegantně se překryjí.
Zřejmě máte špinavý systémový konektor. S tímto problémem jsem se setkal v praxi již několikrát. Náprava je velice jednoduchá. Namočte buď jemný hadřík, nebo šťouchátko do uší v technickém benzínu a vyleštěte spodní konektor (zlaté kontaktní plošky) do lesku. Poté utřete konektor do sucha. Pokud je špína opravdu “kvalitní”, použijte nějaký mechanický nástroj k odstranění dlouhodobých nánosů: např. špendlík, rýsovací jehlu, hrot kružítka. Na hrot netlačte, pouze s ním vydloubejte nečistotu, v žádném případě nepoškrábejte kontakty, nebo je jinak neznehodnoťte. Mohlo by se snadno stát, že Palm jste nabíjeli a synchronizovali naposled.
Je to zcela normální jev. Palm obsahuje napájecí část, která generuje vyšší napětí pro některé specifické obvody ze svých interních baterií. Díky tomu je vybaven spínacím měničem, který vydává slabý pískající zvuk. Nejlépe je to patrné při velké zátěži, např. při zapnutém podsvícení.
Absolutně bez problémů. Jen si dejte pozor, aby všichni uživatelé měli rozličná HotSync name, nebo-li identifikaci majitele. Jinak by hrozilo nechtěné přepisování dat mezi uživateli. Viz další dotaz.
Nemusíte se obávat nějakých zrad, pouze si před synchronizací na obou strojích pečlivě prohlédněte nastavení. V pravém dolním rohu ve Windows vedle oken je ikona HotSync manageru, po kliknutí vyjede pop-up menu, zvolte položku Custom a zde si na obou počítačích musíte nastavit u aplikací Synchronize files. Pokud byste totiž měl nastaveno něco jiného, jako PC overwrite Handheld, nebo opačně, divili byste se, kam se vám data ztrácejí. Kdežto při oboustranné synchronizaci se Palm Desktop vždy dotazuje na hodnotu, kdy byla patřičná data pořízena, pokud jsou nová, nahradí se jimi ty stará. Po správném nastavení můžete synchronizovat jak v práci, tak doma a vždy budete mít v Palmu ty aktuální informace, ať jste je pořídili kdekoliv.
Spotřeba Palmu je závislá na spoustě faktorů. Tím nejdůležitějším je asi používaný typ displeje (čím více barev a vyšší rozlišení, tím spotřeba stoupá), využitím procesoru (operace a práce s perifériemi), práce s kartou, tapání na dotykový displej, vibrační a normální zvukový alarm (čím hlasitější, tím větší spotřeba), připojení kabelu a práce např. s mobilním telefonem. BlueTooth a infračervený port jsou také velkými konzumenty elektrické energie.
Při zátěžovém testu (nonstop pouštěná aplikace a zapnutý Palm) vydržel Palm Tungsten T – 4,5 hodin, Palm Tungsten T2 – 6,25 hodin, Palm Tungsten C – 6 hodin, Palm Zire 71 – 6 hodin a Palm Zire – 17 hodin.
Přesné číslo neznám, nikde nejsou žádné statistiky. Ale pokud se podívám do ceníků a na internet, zjistím, že PDA už dnes začínají prodávat kromě těch prvních skalních specialistů na PDA také obchodní řetězce, prodejny elektroniky a prodejci počítačových komponent. Otázkou ovšem zůstává kvalita poskytovaných informací kupujícímu, další zákaznická podpora atp. Viz další dotaz.
Jak jsem již naznačil v předchozí odpovědi, otázkou zůstává kvalita poskytovaných informací kupujícímu, další zákaznická podpora atp. Je pravdou, že např. u některých prodejců vám ani nepůjčí PDA do ruky na vyzkoušení, ve velkém supermarketu si zase s vystaveným kusem můžete hrát neomezeně dlouhou dobu. Jenže v malém specializovaném obchodě se vám mohou lépe věnovat, poradit, vyzkoušet, nastavit a vše ukázat. Ve velkém obchodě se vás spíše zeptají, zda bude chtít jeden nebo rovnou deset, a budou se snažit prodávat PDA jako housky, aniž aby pořádně věděli, co k čemu slouží, a poradili vám. Pokud však už jdete na jistotu a jde vám hlavně o cenu, tak přednost dostane asi hypermarket. Pokud nevíte a tápete, určitě mohu doporučit malou firmu, kde se o zákazníka budou starat.
Další dotazy směřujte na můj email
kubalek@post.cz, já se budu snažit na ně v dalších dílech přinést odpověď.