Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zajídá se taxikářům a teď i městům. Aplikaci Uber zakázal Hamburk i Soul

  12:17aktualizováno  12:17
Masivní protesty taxikářů proti alternativní aplikaci pro levnou přepravu Uber slaví úspěch. Službu podporovanou mimo jiné americkým internetovým gigantem Google zakazují první města. Stejně jako taxikáři tvrdí, že je nelegální. Faktem však zůstává, že jim především ujídá z obecní kasy.

Protesty taxikářů v Berlíně prý nezpůsobily žádné větší potíže v dopravě. Do ulic vyrazily tisíce taxiků. (11. června 2014) | foto: AP

Aplikaci Uber zakázal německý Hamburk či jihokorejský Soul. Argumenty radnic jsou přitom téměř totožné: řidiči této služby nemají potřebnou koncesi (za niž se samozřejmě platí).

Co je to Uber?

Aplikace umožňuje zákazníkům, kteří si ji stáhnou do mobilního telefonu, spojit se přímo s registrovanými řidiči. Ti je odvezou na určené místo, a to obvykle levněji než tradiční taxislužba, aplikace přitom slouží jako taxametr. Část poplatku za jízdu poté řidiči odvádějí autorům aplikace.

Soul navrch přidává i další argumenty, jako je „diskutabilní spolehlivost řidičů“, problematické pojištění v případě nehody či ohrožení osobních údajů, protože aplikace vyžaduje po uživatelích číslo kreditní karty, píše Cnet.com. Posledním argumentem je, že „aplikace zasahuje do městského systému taxislužeb“.

Podle šéfa dopravního odboru Soulu Eul-Gon Choie už město proti provozovateli aplikace podalo žalobu. „A bude tak činit i nadále,“ dodal. Soul podle něj chystá svou vlastní aplikaci, přes níž bude možné taxi snadno objednat.

Soul zatím vyhrožuje, Hamburk aplikaci rovnou zakázal

Provozovatel aplikace Uber město v tiskové zprávě zkritizoval za zpátečnický přístup. „Zatímco města jako Londýn, Washington, Singapur a Šanghaj aplikaci Uber přijala a rozšířila tím spektrum dostupných služeb, Soul i nadále žije v minulosti,“ uvedla firma v reakci na vyjádření soulské radnice.

Vyvrátila současně i nařčení města o spolehlivosti řidičů (zákazníci přesně vědí, s kým jedou), chybějícím pojištění (řidiči i cestující jsou pojištěni) i ochraně osobních údajů (neukládá je a využívá bezpečný platební systém třetí strany).

Protesty proti aplikaci Uber

Zatímco Soul svůj záměr zamést s aplikací Uber zatím jen víceméně oznámil, německý Hamburk rovnou rozhodl, že systém spolujízdy, jak se Uber oficiálně označuje, odporuje místním zákonům. S okamžitou platností tak užívání služby zakázal, za porušení zákazu hrozí řidičům pokuta do výše 1 000 eur (přes 27 tisíc korun).

Evropský ředitel Uberu Pierre-Dimitri Gore Coty v reakci na rozhodnutí radních uvedl, že společnost hodlá dopravní služby v Hamburku nabízet i nadále. O možných právních dopadech nemluvil. Uber se může během jednoho měsíce proti zákazu odvolat.

Masivní protesty taxikářů

Proti aplikaci Uber demonstrovali v první polovině června taxikáři v řadě evropských měst, mimo jiné i v Hamburku. Tvrdili, že služba pro ně představuje nelegální konkurenci. Řidiči jezdící pro Uber totiž nemusejí podstupovat pravidelné zdravotní prohlídky ani zkoušky z místopisu, nepodléhají ani požadavkům na technický stav vozidla (o protestech jsme psali zde).

Prezident německého svazu provozovatelů taxislužby Michael Müller také řidiče Uberu obvinil, že zpravidla nemají pojištění pro přepravu osob a nedaní příjmy z poskytování dopravních služeb.

Společnost Uber podle oficiálních internetových stránek provozuje svůj servis ve více než 150 městech 42 zemí světa, především ve Spojených státech. V České republice zatím aktivní není. Podporuje ji například internetová společnost Google, ale také investiční banka Goldman Sachs.

Autoři: ,




Nejčtenější

Luxusní chytré hodinky Vector
Fitbit dále požírá konkurenci. Koupil výrobce luxusních chytrých hodinek

Společnost Fitbit koupila dalšího konkurenta na trhu nositelných technologií. Uplynul přitom teprve měsíc od chvíle, kdy tímto způsobem „pohřbil“ značku...  celý článek

Telekomunikační věž na rozhledně Hrubý Jeseník na Nymbursku
Operátoři nesnížili velkoobchodní ceny LTE. ČTÚ hrozí odebráním kmitočtů

Loni v únoru vyzval Český telekomunikační úřad mobilní operátory k další úpravě velkoobchodní ceny účtované virtuálním operátorům za využití vysokorychlostních...  celý článek

Andy Rubin, dnes již bývalý šéf operačního systému Android
Vynálezce Androidu chystá špičkový smartphone, konkurovat bude iPhonům

Andy Rubin je zakladatel společnosti Android, kterou později odkoupil Google. Dva roky po odchodu z Googlu chystá Rubin špičkový chytrý telefon, který má...  celý článek

Nespokojená zákaznice se v Americe svérázným způsobem domáhala bezplatné výměny...
Autem vzteky zdemolovala prodejnu operátora. Prý měla špatný den

Mladá Američanka neudržela nervy na uzdě poté, co jí zaměstnanec amerického T-Mobilu zamítl bezplatnou výměnu poškozeného iPhonu. O den později proto autem...  celý článek

Nokia 6 se nezalekne ani louskání vlašských ořechů
Budou i obnovené nokie nerozbitné? Nový model zvládá louskat ořechy

Legendární tlačítkové nokie mají dodnes pověst telefonů, které přežijí takřka vše. Zda na to naváže obnovená řada, už zkoušejí první majitelé. A nutno říci, že...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.