Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Revoluce v dopravě? Mobilní aplikace pomůže řidičům jezdit na zelenou

  0:18aktualizováno  0:18
Aplikace EnLighten umožní řidičům ve vybraných městech plynulejší jízdu. Ukazuje stav světelných signálů na semaforu před autem a dobu, kdy se signál změní. Řidič tak může přizpůsobit rychlost. Aplikace nově umí spolupracovat s vozy značky BMW, u kterých se údaje z ní zobrazí na displeji palubního systému.

Aplikace EnLighten na palubním systému BMW | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Automobilka BMW a společnost Connected Signals oznámily spolupráci, která má řidičům vozů bavorské značky přinést možnost jezdit po městě plynuleji a šetřit tak palivo i čas. Vozy BMW vybavené příplatkovým palubním systémem BMW Apps mohou nově využít aplikaci EnLighten od Connected Signals. Spolupráce automobilu a mobilního telefonu funguje zatím jen v případě verze pro operační systém iOS. Systém sledování stavu semaforů od Connected Signals pak funguje zatím jen v několika vybraných amerických městech. Aplikace je v USA dostupná i uživatelům telefonů s Androidem, ale ti si budou muset vystačit jen s využíváním v telefonu, s palubním systémem ji nepropojí.

Princip fungování aplikace je v podstatě jednoduchý a ukazuje, jakým směrem se dnes vydávají nejen čím dál chytřejší automobily, ale také dopravní infrastruktura. Connected Signals získává z dopravní infrastruktury data o konkrétním stavu světelných signálů v podstatě v celém městě. V reálném čase pak tyto informace odesílá do aplikace k uživateli. Aplikace v mobilním telefonu si podle GPS zjistí polohu a směr pohybu automobilu, z podkladů pak tedy aplikace ví, ke kterému semaforu se zrovna automobil blíží.

A právě konkrétní informaci o stavu světelných signálů na tomto semaforu pak aplikace dostane a zobrazí ji uživateli. Stejně jako na semaforu v aplikaci svítí zelené, nebo červené světlo podle toho, jaký je aktuální stav na světelném signalizačním zařízení. Aplikace dále ukazuje odpočet, kdy dojde ke změně stavu světelného signálu, tedy kdy se například červená změní na zelenou. Řidič tomu snadno může přizpůsobit rychlost jízdy, takže k semaforu dorazí zrovna ve chvíli, kdy svítí zelená a projede tak plynule. Nebo naopak aplikace názorně ukáže, že nemá smysl po rozsvícení zelené prudce zrychlovat k dalšímu semaforu, který řidiče stejně zastaví.

V propojení s automobilem BMW získá řidič tu výhodu, že se údaje zobrazují na velkém displeji palubního systému vozu. Grafika je názornější a aplikace navíc podle zapnutých směrovek pozná, který signál se řidiče týká třeba na složitějších křižovatkách, kde svítí signály pro jízdu rovně a pro odbočení rozdílně. K tomu může ještě program přidat zvukové signály, které řidiče například upozorní, že se má připravit na rozjezd, protože červená za chvíli skončí.

Celé chytré řešení má v podstatě jen jeden další háček. Zatím funguje pouze v amerických městech Portland, Eugene a Salt Lake City. Plošné zavádění takových řešení bude nejspíš mnohem problematičtější než provozování v několika vybraných lokalitách. Záleží nejen na konkrétním systému řízení dopravy v daném městě a ochotě místních autorit, ale na celé řadě dalších faktorů.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.