Na velké oblibě přístrojů se systémem od Google se podílely zejména topmodely z nabídky HTC (trio modelů Desire), u Samsungu bodoval špičkový Galaxy S.
Výsledná čísla ukazují opravdu enormní růst této mobilní platformy, celkem se v uplynulém čtvrtletí v západní Evropě prodalo takřka 8 milionů androidů, což je meziročně šestnáctinásobný nárůst. Převedeme-li tato čísla na tržní podíl, získáme pro Google Android téměř třetinu (31 %) z pomyslného koláče, předloni šlo o nevýrazná 4 %. Tehdy se ve čtvrtém kvartálu totiž prodalo jen 470 tisíc androidů.
Poměrně výrazný 66% nárůst zaznamenala také platforma iOS od Apple, iPhony 4 tak táhly i v Evropě, kde se jich prodalo přes 5 milionů. Každý pátý prodaný smartphone byl tedy iPhone, o rok dříve byl ale podíl nepatrně větší (24 %).
Tab. 1.: Prodeje mobilů (včetně smartphonů) v západní Evropě (Q4 2010, Q4 2009)
Výrobce | prodeje Q4/´10 [mil.ks] | % podíl |
prodeje Q4/´09 [mil.ks] |
% podíl | změna Q4/´10 - Q4/´09 |
Nokia | 19,6 | 33 % | 22,0 | 39 % | -11 % |
Samsung | 15,6 | 27 % | 15,9 | 28 % | -2 % |
Apple | 5,2 | 9 % | 3,1 | 6 % | 66 % |
Sony Ericsson | 4,2 | 7 % | 5,0 | 9 % | -15 % |
RIM | 3,8 | 7 % | 2,3 | 4 % | 67 % |
ostatní | 10,3 | 17 % | 8,6 | 14 % | 19 % |
Celkem | 58,7 | 100,0 % | 56,9 | 100 % | 3 % |
Dobře se prodávaly také Windows Phone 7 přístroje, jejich odbyt byl v porovnání s posledním čtvrtletím roku 2009 vyšší téměř o pětinu, tehdy ale samozřejmě byly v prodeji ještě pouze telefony s Windows Mobile.
Dle analytiků IDC mohl být výsledek Microsoftu ještě lepší, kdyby šla zcela přepracovaná mobilní Windows do prodeje lokalizovaná a s celosvětovou dostupností všech služeb. Na tom ale Microsoft pracuje za pochodu, nicméně odezva od operátorů i koncových uživatelů vyznívá pro nový systém slibně. Všechny u nás prodávané WP 7 telefony navíc v minulých dnech příjemně zlevnily, a to zhruba o pětinu.
Západní Evropa: Nokia stále na špici, prodeje i tržní podíl ale klesají
Nokii se v tomto regionu dařilo více v segmentu chytrých telefonů, kterých se prodalo sedm milionů. Lví podíl na tom má současný topmodel Nokia N8, který se poměrně dobře prodává. Nokia si sice v počtu prodaných kusů meziročně o milion polepšila, její tržní podíl se ale kvůli rychle rostoucí poptávce po konkurenčních smartphonech propadl téměř o 20 procent.
Lépe si meziročně vedl kanadský výrobce RIM, jejich ostružiny okouzlily ke čtyřem milionům uživatelů. Výrazně si polepšilo HTC, jehož prodeje z předloňských 800 tisíc kusů stouply v uplynulém kvartálu na čtyřnásobek.
Tab. 2.: Prodeje smartphonů v západní Evropě (Q4 2010, Q4 2009)
Výrobce | prodeje Q4/´10 [mil.ks] | % podíl |
prodeje Q4/´09[mil.ks] |
% podíl | změna Q4/´10 - Q4/´09 |
Nokia | 7,0 | 27 % | 5,9 | 46 % | 19 % |
Apple | 5,2 | 20 % | 3,1 | 24 % | 66 % |
RIM | 3,8 | 15 % | 2,3 | 18 % | 67 % |
HTC | 3,2 | 13 % | 0,8 | 6 % | 284 % |
Sony Ericsson | 2,2 | 9 % | 0,1 | 1 % | 3 121 % |
ostatní | 4,2 | 16 % | 0,6 | 5 % | 561 % |
Celkem | 25,6 | 100 % | 12,8 | 100 % | 99 % |
Zajímavě si vedl Sony Ericsson, ačkoli bychom logo japonsko-švédského koncernu našli jen na každém jedenáctém smartphonu. Meziročně si značka polepšila o rekordních 3 121 %. Předloni totiž firma dokázala udat asi jen sto tisíc chytrých telefonů.
Významně posílili i další nespecifikovaní výrobci, kteří se na celkovém součtu podíleli 4,2 miliony chytrých telefonů, tedy asi 16 procenty.