Android

Android | foto: Android.com, iDNES.cz

Android v západní Evropě rekordně roste. Má třetinový tržní podíl

  • 10
V posledním čtvrtletí loňského roku se v západní Evropě prodalo takřka 59 milionů mobilů. Téměř 44 % přitom tvořily přístroje s operačním systémem. Naplno se projevil nástup Androidu, Nokia zatím zůstala na špici. Celkově ale finský výrobce ztrácí.

Na velké oblibě přístrojů se systémem od Google se podílely zejména topmodely z nabídky HTC (trio modelů Desire), u Samsungu bodoval špičkový Galaxy S.

Výsledná čísla ukazují opravdu enormní růst této mobilní platformy, celkem se v uplynulém čtvrtletí v západní Evropě prodalo takřka 8 milionů androidů, což je meziročně šestnáctinásobný nárůst. Převedeme-li tato čísla na tržní podíl, získáme pro Google Android téměř třetinu (31 %) z pomyslného koláče, předloni šlo o nevýrazná 4 %. Tehdy se ve čtvrtém kvartálu totiž prodalo jen 470 tisíc androidů.

Poměrně výrazný 66% nárůst zaznamenala také platforma iOS od Apple, iPhony 4 tak táhly i v Evropě, kde se jich prodalo přes 5 milionů. Každý pátý prodaný smartphone byl tedy iPhone, o rok dříve byl ale podíl nepatrně větší (24 %).

Tab. 1.: Prodeje mobilů (včetně smartphonů) v západní Evropě (Q4 2010, Q4 2009)

Výrobce prodeje Q4/´10 [mil.ks] % podíl

prodeje Q4/´09 [mil.ks]

% podíl změna Q4/´10 - Q4/´09
Nokia 19,6 33 % 22,0 39 % -11 %
Samsung 15,6 27 % 15,9 28 % -2 %
Apple 5,2 9 % 3,1 6 % 66 %
Sony Ericsson 4,2 7 % 5,0 9 % -15 %
RIM 3,8 7 % 2,3 4 % 67 %
ostatní 10,3 17 % 8,6 14 % 19 %
Celkem 58,7 100,0 % 56,9 100 % 3 %

Dobře se prodávaly také Windows Phone 7 přístroje, jejich odbyt byl v porovnání s posledním čtvrtletím roku 2009 vyšší téměř o pětinu, tehdy ale samozřejmě byly v prodeji ještě pouze telefony s Windows Mobile.

Dle analytiků IDC mohl být výsledek Microsoftu ještě lepší, kdyby šla zcela přepracovaná mobilní Windows do prodeje lokalizovaná a s celosvětovou dostupností všech služeb. Na tom ale Microsoft pracuje za pochodu, nicméně odezva od operátorů i koncových uživatelů vyznívá pro nový systém slibně. Všechny u nás prodávané WP 7 telefony navíc v minulých dnech příjemně zlevnily, a to zhruba o pětinu.

Západní Evropa: Nokia stále na špici, prodeje i tržní podíl ale klesají

Nokii se v tomto regionu dařilo více v segmentu chytrých telefonů, kterých se prodalo sedm milionů. Lví podíl na tom má současný topmodel Nokia N8, který se poměrně dobře prodává. Nokia si sice v počtu prodaných kusů meziročně o milion polepšila, její tržní podíl se ale kvůli rychle rostoucí poptávce po konkurenčních smartphonech propadl téměř o 20 procent.

Lépe si meziročně vedl kanadský výrobce RIM, jejich ostružiny okouzlily ke čtyřem milionům uživatelů. Výrazně si polepšilo HTC, jehož prodeje z předloňských 800 tisíc kusů stouply v uplynulém kvartálu na čtyřnásobek.

Tab. 2.: Prodeje smartphonů v západní Evropě (Q4 2010, Q4 2009)

Výrobce prodeje Q4/´10 [mil.ks] % podíl

prodeje Q4/´09[mil.ks]

% podíl změna Q4/´10 - Q4/´09
Nokia 7,0 27 % 5,9 46 % 19 %
Apple 5,2 20 % 3,1 24 % 66 %
RIM 3,8 15 % 2,3 18 % 67 %
HTC 3,2 13 % 0,8 6 % 284 %
Sony Ericsson 2,2 9 % 0,1 1 % 3 121 %
ostatní 4,2 16 % 0,6 5 % 561 %
Celkem 25,6 100 % 12,8 100 % 99 %

Zajímavě si vedl Sony Ericsson, ačkoli bychom logo japonsko-švédského koncernu našli jen na každém jedenáctém smartphonu. Meziročně si značka polepšila o rekordních 3 121 %. Předloni totiž firma dokázala udat asi jen sto tisíc chytrých telefonů.

Významně posílili i další nespecifikovaní výrobci, kteří se na celkovém součtu podíleli 4,2 miliony chytrých telefonů, tedy asi 16 procenty.