iPhone 6 bylo možné na Alza.cz koupit za pár stokorun, společnost takové objednávky zrušila | foto: Apple

Bude muset Alza dodat iPhony za 800 korun? Zákazníci se rozhodli soudit

  • 807
Samsung Galaxy S4 mini za 249 korun, iPhone 6 za 799 korun a řadu dalších produktů za lákavé ceny bylo možné začátkem ledna zakoupit na e-shopu Alza.cz. Společnost však objednávky na takové zboží záhy zrušila, zákazníci se proto rozhodli obrátit na soud. Případ se tak může stát precedentem pro obdobné pochybení řady dalších e-shopů.

V období, kdy internetový obchod Alza.cz lákal na výrazné povánoční slevy, se na jeho e-shopu objevilo několik výrazně zlevněných produktů. Mezi nimi také nejnovější generace iPhonu, jehož 64GB provedení bylo možné na začátku ledna koupit jen za 799 korun. U iPhonu 6, jehož standardní prodejní cena je lehce přes 21 tisíc korun, obchod zákazníky informoval o 96% slevě.

Společnost však objednávky na takto levné zboží, které zákazníci stačili během pár minut uskutečnit, hned druhý den stornovala. Prý šlo o chybu interního informačního systému, vzhledem ke zjevné chybě tak nelze důvodně očekávat, že by zákazník za takovou cenu zboží skutečně zakoupil (více se dočtete zde).

Podle PR manažerky společnosti Alza.cz Šárky Jakoubkové šlo o takzvané jednání v omylu a smlouva nemohla vzniknout. Podle obchodních podmínek však odesláním objednávky a jejím potvrzením k uzavření smlouvy došlo. Kolik takových objednávek společnost přijala, odmítla Jakoubková komentovat.

Avšak zákazníci tento přístup neakceptují, rozhodli se proto obrátit formou hromadné žaloby na soud. Její iniciátor redakci Mobil.iDNES.cz informoval, že na výzvu reagovali již další stejně poškození zákazníci společnosti Alza.cz.

„Stanovil jsem si limit deseti zákazníků pro podání hromadné žaloby,“ uvedl s tím, že by si česká veřejnost zasloužila bez ohledu na výsledek soudního řízení vědět, jaká jsou její práva a jaké povinnosti má e-shop.

Až soud rozhodne, jak na takové případy nahlíží NOZ

Společnost Alza.cz odůvodnila zrušení smluv omylem, podle Sdružení obrany spotřebitelů - Asociace ovšem takové tvrzení nemá v novém znění občanského zákoníku oporu. Ten totiž na situace, kdy spotřebitel věděl, či musel vědět, že podnikatel jedná v omylu, již nepamatuje.

„Aby bylo jednání v omylu neplatné, musela by omyl vyvolat druhá smluvní strana (spotřebitel),“ uvedl pro redakci Mobil.iDNES.cz vedoucí pražské osobní poradny Tomáš Palla s odvoláním na § 583 nového občanského zákoníku (NOZ).

Podle Jakoubkové však smlouva mezi kupujícím a obchodem nemohla vzniknout, a proto nemá zákazník na dodání zboží právní nárok. S tím však Palla nesouhlasí, smlouva uzavřená prostřednictvím e-shopu je platně uzavřená v okamžiku, kdy spotřebitel doručí svoji objednávku prodejci.

Stejný náhled na tento případ má i Česká obchodní inspekce, podle níž s odvoláním na obchodní podmínky internetového obchodu z hlediska NOZ smlouva přijetím objednávky vznikla. Právo odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku občanský zákoník stanovuje pouze spotřebiteli, nikoliv podnikateli.

Podle obou organizací se tak spotřebitel, pokud je přesvědčený, že je v právu, může obrátit na soud. Nicméně ten může smlouvy za neplatné považovat z jiného důvodu, než odůvodňuje samotný prodejce, a to pro rozpor s dobrými mravy dle § 588 NOZ.

Avšak argument, že spotřebitel musel jednoznačně poznat chybnou cenu, je podle ČOI v tomto případě slabý. Vzhledem k údaji prodejce, že například konkrétně iPhone 6 byl v prodeji s 96% slevou, se mohli kupující totiž oprávněně domnívat, že jde o radikální snížení cen prodejcem vybraného zboží v rámci povánočního výprodeje.