Polemika: Článek na hraně
(reakce na článek P. Zandla: T-Mobile na hraně ze dne 6.1.2003)
Společnost T-Mobile považuje za nezbytné reagovat na včerejší nevyvážený a zavádějící článek Patricka Zandla. Bohužel musíme konstatovat, že autor postavil článek na neúplných datech, mnohdy vytržených z kontextu, takže článek nakonec mohl vyvolat dojem, že situace společnosti T-Mobile CZ je téměř katastrofální. Rádi využíváme této možnosti a nabízíme čtenářům chybějící fakta a souvislosti.
P. Zandl tvrdí, že rok 2002 znamenal pro T-Mobile rok porážek a ztrát, z čehož profitoval nejmladší tuzemský operátor. Respektujeme úspěchy Českého Mobilu, nicméně některé údaje je třeba uvést na pravou míru.
ARPU
Je pravda, že ARPU má společnost T-Mobile nejnižší, nicméně ukazatel výnosu zákazníka v minulém roce klesl všem operátorům. Za první tři čtvrtletí roku 2002 to u Eurotelu bylo –27 %, T-Mobile –25 % a Oskara –19 % (zdroj: T-Mobile). Rozdílný pokles je dán také různým podílem hovorů ukončených v mobilní síti (zde se promítlo snížení cen za propojení mezi mobilními sítěmi) a různým stádiem vývoje operátorů.
Zákazníci
P. Zandl tvrdí, že řada zákazníků odešla. To je však v příkrém rozporu s faktem, že T-Mobile aktivoval za první 3 čtvrtletí téměř tolik zákazníků jako Eurotel a o 35 % více než Oskar:
Přírůstek zákazníků 1-3Q 2002 (v tis.)
Český Mobil 281
Eurotel 441
T-Mobile 433
Podíl na trhu
T-Mobile letos udržel podíl na trhu 40 % (pokles o 1 %), Eurotel meziročně ztratil 2 % (45 %), Oskar dosáhl 15 %. Závěr si čtenáři jistě udělají sami.
EBITDA, EBITDA margin (zisková marže)
Ukazatel je absolutním měřítkem operativní výkonnosti a ukazuje i schopnost splácet investice či dále investovat.
EBITDA 1-3Q 2002 (v mil.)
Český Mobil 409
Eurotel 10 786
T-Mobile 7 574
T-Mobile má nejvyšší hodnotu ziskové marže (EBITDA margin) ze všech mobilních operátorů v rámci skupiny T-Mobile Int. Tento ukazatel je tedy mezinárodně porovnatelným ukazatelem relativní provozní výkonnosti, neboť stírá rozdíly mezi velikostmi jednotlivých telekomunikačních trhů. Znamená to tedy, že T-Mobile vykazuje nejvyšší efektivitu ze všech členů skupiny T-Mobile.
Z uvedených faktů je tedy patrné, že T-Mobile CZ rozhodně není na pokraji krachu, jak se ve svém článku snažil pan Zandl naznačit. Ať už byl jeho záměr jakýkoli, jsme přesvědčeni, že jeho cílem nebylo poškodit naši společnost. Mrzí nás, že jsme nuceni publikovat chybějící data ostatních operátorů, ale jejich doplnění považujeme za nezbytné pro pochopení celé situace. Věříme, že čtenáři Mobil.cz se v oblasti telekomunikací velmi dobře orientují a dojdou k nezkresleným závěrům.
Tolik text, který nám zaslal pan Jiří Hájek, manažer firemní komunikace společnosti T-Mobile. Pokud ve vás jeho odpověď vzbudila další otázky, neváhejte a zúčastněte se našeho zítřejšího on-line chatu.