Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Aktualizováno: Nad Siemensem se stahují mraky

  13:43
Mobilní divize společnosti Siemens má problémy. Minulý rok uzavřela se ztrátou 140 milionů euro a její představitelé se nechali slyšet, že musí urychleně stabilizovat stav, prodat, nebo zavřít. Jak se dostal čtvrtý největší výrobce světa do potíží? Kdo ho koupí?

I velcí a zdánlivě neotřesitelní hráči v mobilním průmyslu se mohou dostat do problémů. Před nedávnem se objevily první spekulace o tom, že  končí mobilní divize společnosti Siemens. V polovině prosince napsal německý deník Frankfurter Allgemeine, že Siemens přesune výrobu mobilních telefonů do Číny pod křídla výrobce Ningbo Bird. Podle skotského Sunday Telegraph nyní  Siemens  urychleně hledá pro mobilní divizi kupce, jinak ji mateřská firma zavře.

Tiskový mluvčí společnosti samozřejmě spekulaci odmítl komentovat, ale připustil, že  budoucnost mobilních telefonů Siemens  posuzoval její výkonný ředitel Heinrich von Pierer a své rozhodnutí oznámí 27. ledna na výroční valné hromadě. V květnu minulého roku přitom Siemens zavřel neúspěšnou divizi módních telefonů Xelibri. Tyto mobily měly velmi výstřední design a téměř žádné funkce. Ze všech prodaných telefonů Siemens v roce 2003 tvořily Xelibri s velkou finanční ztrátou  jen 2% podíl.

Mobilní divize je ztrátová

K příležitosti premiéry business modelu SK65 oznámil v srpnu Siemens, že slučuje divize  Informace a komunikace - sítě (ICN) a Mobilní informace a komunikace (ICM), do které mobilní telefony patří. Uplynuly jen čtyři měsíce a mobilní divize uzavřela  poslední čtvrtletí roku 2004 s finančním schodkem ve výši 140 milionů euro. 

Xelibri

Krásné, ale neúspěšné - telefony Xelibri

Je vůbec možné, aby se čtvrtý největší výrobce mobilů na světě dostal do problémů? Zdá se to neuvěřitelné. Ačkoliv dokáže Siemens Mobile prodat za tři měsíce přes deset milionů mobilních telefonů, neumí na nich vydělat. Jako hlavní příčinu tohoto stavu lze označit špatné postavení značky v businesss segmentu. Rozdíl mezi náklady na výrobu low-endového a high-end telefonu nejsou totiž zdaleka tak velké, jak by se při pohledu do maloobchodního ceníku mohlo zdát. Rozdíl je hlavně v tom, že zatímco u low-end telefonů se výrobci vzdávají nějakého výrazného zisku, aby stlačili cenu co nejníže, u high-end třídy si to pořádně vynahradí.

Strategie výrobců jsou přitom jednoduché. Když si nový zákazník vybírá telefon, sáhne po tom, co bude mít nejzajímavější cenu, protože pro začátečníka nejsou pokročilé funkce většinou nijak zajímavé. Až bude za rok nebo dva uživatel telefon vyměňovat, zůstane věrný značce a koupí se dražší model, na kterém už výrobce inkasuje.

Nejlevnější segment tak hraje důležitou roli hlavně tam, kde se mobilní trh teprve rozjíždí a přibývá hodně nových zákazníků. V takovém případě může několik low-endových modelů ovlivnit i celkovou pozici firmy na světovém trhu. Siemensu ale strategie s přechodem zákazníků  k dražším modelům už dlouho nevychází. Disproporci mezi poptávkou po levných a luxusních modelech firmy naznačil ve svém projevu i prezident pro mobilní telefony Thorsten Heins, když se zmínil, že Siemens má silnou pozici u telefonů v kategorii entry level a bude se snažit rozšiřovat portfolio těch luxusních.

Levné telefony zisk nevytvoří

Bloomberg uvádí, že Siemens prodělal v průměru 11 euro na každém telefonu, který prodal během závěrečného čtvrtletí 2004. Low-endy od Siemensu přitom nevypadají vůbec špatně. Není se tedy čemu divit, že je o ně takový zájem, zejména  v zemi jako České republika, kde je cena pro zákazníka často nejdůležitějším kritériem.

Skutečnost, že mobilní divize Siemens má problémy, není žádným tajemstvím. V rozhovoru pro Bloomberg uvedl Heinrich von Pierer, šéf představenstva Siemens: "Situaci musíme stabilizovat, nebo najít strategického partnera." V úvahu tedy připadá několik možnosti. Siemens může od základů změnit svou cenovou strategii, ale těžko říct, jestli by v takovém případě zůstaly jeho stávající produkty konkurenceschopné. Prodej značky se zdá také jako málo pravděpodobný, protože její pozice na světovém trhu je přeci jen silná a těžko by byl někdo schopen zaplatit její cenu. Ze stejného důvody by byla škoda hodit flintu do žita a divizi prostě zavřít.

Nejpravděpodobnější se jeví fuze Siemensu s jiným, nejspíš asijským, výrobcem. Stejný tah dokázal vynést do černých čísel mobilní divize Sony i Ericssonu, proč by si z nich tedy nemohli vzít v Siemensu příklad? První, o kom se začalo spekulovat, byl čínský výrobce Ningbo Bird. Ten ovšem  zájem o koupi Siemensu nepotvrdil. Do Evropy by rád expandoval také výrobce elektroniky Nec, který dlouho obcházel okolo Alcatelu, ale francouzský výrobce nakonec skončil v náručí TCL.   Podle britského serveru The Register, ale Nec zájem o koupi Siemensu také nemá. Sagem se pomalu staví na nohy sám, a tak je možné, že mobilní divize Siemensu zůstane na ocet. ¨

Aktualizováno:

Siemens je právě na námluvách u jihokorejské firmy LG Electronics. Informaci z německého deníku WirtschaftsWoche včera převzala agentura AFP. Zdroje svých informací deník neprozradil, ale citoval zprávu agentury Accenture, podle které se mobilní divize Siemensu nachází v situaci, kdy může jen těžko nadále odolávat náporu konkurentů.

"Trh s mobily se stále více podobá trhu se spotřební elektronikou, konkurence rychle roste a ceny padají," komentoval situaci jeden z analytiků Accenture Nikolaus Mohr a dodal: "Siemens se nemůže udržet."

Aktualizováno:

Ralf Heckmann, šéf představenstva Siemens potvrdil, že společnost divizi prodat nehodlá.  "Neřešíme prodej mobilní divize, ale projednáváme celkové problémy té telekomunikační," řekl ve svém rozhovoru pro Forbes.  

Zdá se tedy, že zastoupení, prodejní kanály a hlavně kontakty na operátory mají přeci jen příliš velkou cenu na to, aby se jich Siemens jednoduše zbavil. Svou roli může sehrát také fakt, že mobilní telefony dělají firmě dobrou image. Hodně se o nich mluví a jsou trendy. Na druhou stranu by za těch 140 milionů euro, co divize prodělala, určitě dokázala dobrá reklamní agentura udělat image reklamu i na turbíny. 

Autor:
  • Nejčtenější

Neomezená data dává O2 ještě levněji než dříve. S odměnou jsou za hubičku

15. dubna 2024  7:02

Základní datově neomezený tarif za cenu nižší, než standardně stojí tarif s 12 GB dat? U O2 na...

Doma si natáhnete neviditelné kabely k internetu. Huawei ukázal inovace

17. dubna 2024

Huawei na každoroční roadshow ukázal v Praze své inovace pro letošní rok. Vedle průmyslových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K mobilu teď dostanete televizi zdarma a levnější jsou také iPhony

16. dubna 2024,  aktualizováno  10:12

Výrobci mobilních telefonů se už zase začínají předhánět ve výhodných nabídkách. Přímé slevy jsou...

Čínský smartphonový standard dorazil do Česka. Není co vytknout, ani cenu

17. dubna 2024  7:02

Motorola představila hned tři modely z top řady Edge. První se začne prodávat model Edge 50 Pro,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Mají dost kompromisů, sem tam něco navíc. Nejlevnější mobily známých značek

19. dubna 2024

Výrobci telefonů mají zpravidla řešení i pro ty zákazníky, kteří potřebují co možná nejlevnější...

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Tento podnik budou milovníci vína zbožňovat. Musí se ovšem vzdát mobilu

18. dubna 2024  12:33

Se zajímavým způsobem, jak strávníky přimět ke vzájemné komunikaci, přišel majitel restaurace v...

Ultra smartphone i odlehčená novinka. Motorola zahustila nabídku

18. dubna 2024

Společně s modelem Pro se na český trh chystají ještě další dvě novinky od Motoroly. Jednou je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...