Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ve vagonu to stejně nepoznáte, přesto se signál na železnici zlepšil

  7:02
Český telekomunikační úřad ve spolupráci se Správou železnic provedl na tranzitních železničních koridorech a tratích Transevropské dopravní sítě nové měření pokrytí mobilním signálem. Podle výsledků došlo oproti měření z roku 2021 k výraznému zlepšení. Avšak jen v případě pokrytí vně železničních vozů, to vnitřní je naopak zdánlivě horší.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Horší výsledky v případě měření kvality pokrytí uvnitř železničních vozů (indoor) jsou podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) dány přísnější metodikou oproti té, která byla použita při předchozím měření v roce 2021. Jediným operátorem, u kterého bylo v případě indoorového pokrytí vysokorychlostními mobilními sítěmi zaznamenáno mírné zlepšení, je T-Mobile. Zatímco před dvěma roky se v případě jeho LTE sítě pokrytí na tranzitních železničních koridorech pohybovalo v rozmezí 74,98 a 81,07 %, tak podle toho aktuálního se v případě sítí LTE a 5G pohybuje mezi 75,97 a 82,12 %.

V případě pokrytí vně vozů (outdoor) je oproti minulému měření naopak patrné výrazné vylepšení. Například na tranzitním koridoru 2, tedy trati spojující Petrovice u Karviné, Ostravu (hlavní nádraží), Přerov a Břeclav dosáhli podle aktuálního měření všichni mobilní operátoři stoprocentního pokrytí. Pouze T-Mobile a O2 pak stoprocentního pokrytí dosáhli i na dalších dvou, a to konkrétně na koridorech Děčín – Praha Holešovice – Pardubice – Brno – Břeclav a Děčín – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště.

„Jsem rád, že měření ukázalo další postupné zlepšování pokrytí vně železničních vagonů, posun za poslední období je znatelný. Nicméně skutečností také je, že signál uvnitř vozů je stále nedostatečný,“ uvedl předseda Rady ČTÚ Marek Ebert. Úřad se proto podle Eberta ujal role gestora dotační výzvy k vybavení železničních vozů opakovači signálu 5G či propustnými okny. Tyto technologické prostředky jsou nezbytné pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů.

Z vlaků se nedá dovolat. Operátoři to chtějí zlepšit, má to ale háčky

v roce 2016 úřad upozornil na podstatný vliv konstrukce železničního vozu na kvalitu připojení a propustnost elektromagnetických vln. ČTÚ podotýká, že mezi vozy nasazenými na českých železnicích jsou rozdíly až desetitisícinásobné. I když je tedy pokrytí železničních koridorů téměř 100%, tak přístup ke službám mobilních sítí pro cestující uvnitř vagonů může být bez dalších technických opatření omezen. I proto v říjnu 2022 začaly České dráhy spolu s ČD Telematikou testovat technologii pro zajištění mobilního signálu ve vlacích, takzvané opakovače byly zavedeny do pilotního provozu v jednotkách railjet.

ČTÚ doplnil, že v některých místech železničních tratí se velmi rychle střídají pokryté a nepokryté úseky, subjektivní posouzení pokrytí uvnitř železničních vozů tak může být kvůli tomu nižší než stanovené měřením. Mobilní telefon totiž v případě rychlých střídání těchto úseků nemá dostatek času k přihlášení do sítě.

Britové udělali z útlumu signálu přednost

Na nutnost instalace opakovačů signálu poukázala už před lety Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS), přičemž jejich technické parametry musí být z důvodu, aby nedocházelo k nežádoucím interferencím s vnějším okolím, optimalizovány pro podmínky každého vozu. Opakovače ve svých železničních vozech běžně používají například Švýcarské spolkové dráhy (Schweizerische Bundesbahnen) či Německé dráhy (Deutsche Bahn). Jejich instalace je však ryze v kompetenci samotných dopravců.

Ve Velké Británii ovšem z toho, co české cestující roky trápí, udělali v roce 2008 naopak přednost. Mezi Londýnem a hrabstvím Essex začaly jezdit vagony, z nichž si cestující během jízdy nezavolali. Vozy soukromé společnosti C2C byly totiž absolutně odstíněny, mobilní signál tak neměl šanci se do vagonů dostat. Důvodem pro tak razantní krok bylo to, že někteří cestující odmítali dodržovat zákaz „hlučného telefonování“.

APMS vysvětluje, jak dostat kvalitní mobilní internet do vnitřku vagonu:

28. října 2021

Autor:
  • Nejčtenější

O2 mění identitu. Vrací se 26 let starý legendární slogan předchůdce

30. dubna 2024  14:13

Operátor O2 se bude prezentovat trochu jinak než doteď. Změna je to spíš evoluční, ale rozdílů si...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Huawei šokuje novým supersmartphonem s vysouvacím fotoaparátem

1. května 2024  7:02

Huawei představil novou řadu Pura, která nahrazuje dřívější řadu P. Mezi novinkami z nové řady je i...

Xiaomi už se nebude držet zpátky. Pro řadu T chystá další prémiové funkce

26. dubna 2024

Smartphony řady T od Xiaomi mají vždy parádní výbavu, ale zároveň i pár kompromisů, aby trochu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váš iPhone může být hacknut, varuje Apple uživatele v desítkách zemích

27. dubna 2024

Jednotlivci z řad uživatelů iPhonů z více než devadesáti zemí světa obdrželi ve středu 10. dubna od...

V tomto centru monitorují kybernetické hrozby. Ty nejhorší řeší v třetí řadě

2. května 2024

Na první pohled to zde vypadá jako v jakémkoli jiném řídicím centru. Ze spousty monitorů na...

Huawei šokuje novým supersmartphonem s vysouvacím fotoaparátem

1. května 2024  7:02

Huawei představil novou řadu Pura, která nahrazuje dřívější řadu P. Mezi novinkami z nové řady je i...

Nová sluchátka od neotřelého výrobce smartphonů zaujmou nejenom designem

1. května 2024

Výrobce Nothing chce být především designovou ikonou, a to jak v oblasti smartphonů, tak i dalšího...

O2 mění identitu. Vrací se 26 let starý legendární slogan předchůdce

30. dubna 2024  14:13

Operátor O2 se bude prezentovat trochu jinak než doteď. Změna je to spíš evoluční, ale rozdílů si...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...