„Spěcháte? Nebo se prostě jen nechcete zabývat zařizováním? Vytočte linku 1188 a nechte to na nás,“ nabádá služba 1188 na svém webu. Pokud ovšem volající nechá vše na operátorovi linky, tak může být při pohledu na měsíční vyúčtování opravdu nemile překvapen. Právě zpoplatnění služby poskytované na telefonní lince 1188, kterou provozuje společnost Conectart, je podle ČTÚ specifickým problémem, s nímž se účastníci na úřad obracejí.
Prostřednictvím linky 1188 jsou nabízeny informační a asistenční služby. ČTÚ zdůrazňuje, že v tomto případě nejde o poskytování služby elektronických komunikací ve smyslu zákonné definice, nýbrž jde o poskytování služeb obsahu, tedy nabízení příslušných informací, kontaktů a podobně. Právě s tím tak souvisí již zmíněné zpoplatnění. Volání na tuto linku je totiž zpoplatněno výrazně vyšší sazbou než běžné volání. Minutová sazba se navíc liší podle operátora.
Vůbec nejdráže volání na linku 1188 (i linky 1180 a 1181) vyjde zákazníky Vodafonu, v jehož případě aktuální sazba činí 42,90 Kč za minutu. Zákazníci O2 zaplatí o něco méně, a sice 40 Kč. Nejnižší sazbu má T-Mobile, jeho zákazníci zaplatí za minutu 33,90 Kč. V této souvislosti je nutné zmínit i to, že ve všech případech je uplatňována minutová tarifikace, platí se tedy za každou započatou minutu.
„Aby se zákazníci vyhnuli neúměrně vysokému vyúčtování za tuto službu, doporučuje ČTÚ obezřetnost při jejím využívání,“ varuje ČTÚ v listopadové monitorovací zprávě. Zdůrazňuje především situaci, kdy se zákazník nechá operátorem linky přepojit na požadované telefonní číslo.
Pokud se totiž zákazník domnívá, že v takovém případě je hovor účtován již sazbou podle jeho tarifu, tak se mýlí. Takový hovor je i nadále účtován sazbou volání na linku 1188. A tak třeba desetiminutový, operátorem linky 1188 zprostředkovaný telefonát s instalatérem může zákazníka, byť využívá tarif s neomezenými minutami, vyjít až na 429 korun.
Úřad podotýká, že s reklamací vyúčtování ceny zákazník u mobilního operátora nepochodí. Jelikož nejde o službu elektronických komunikací, tak ji musí podat přímo u provozovatele linky 1188, tedy u společnosti Conectart. Mobilní operátoři pouze umožňují využití této služby prostřednictvím svých sítí.
ČTÚ v této souvislosti dodal, že řešení sporů týkajících se vyúčtování ceny za službu 1188 není v jeho kompetenci. „Věcně příslušnými jsou v této záležitosti obecné soudy,“ upřesnil.