Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Operátoři popichují dopravce. Nežádoucí datový detox zažijete v kupé

  6:03
Rádi cestujete vlakem, ale delší cesty jsou pro vás coby mobilní uživatele spíše utrpením? Na tristní propustnost vlakových souprav upozorňují operátoři dlouhodobě. Nyní v souvislosti s tím zveřejnili míru útlumu vybraných vlakových souprav. Nežádoucí datový detox na železnici přinesou hlavně vozy s kupé.
Jak dostat kvalitní mobilní internet do vnitřku vagónu?

Jak dostat kvalitní mobilní internet do vnitřku vagónu? | foto: APMS

Využití železniční dopravy na krátkou vzdálenost nebude patrně představovat zásadní problém: těch pár minut bez mobilních dat jistě mnozí mobilní uživatelé výměnou za pohled z vlaku oželí. Ovšem při několikahodinové cestě si již rádi cestu zpříjemní zhlížením sociálních sítí, chatováním, sledováním streamovaného videa či poslechem streamované hudby.

Jenže to často možné není, a to i navzdory faktu, že mobilní signál podél tuzemských železničních tratí je podle Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) ve většině případů dostačující. Hlavní příčinou toho, že při cestě vlakem nelze pohodlně používat mobil tak, jak jsme zvyklí, jsou tedy samotné vozy.

„Ačkoli jsou železniční koridory pokryté mobilním signálem v souladu s licenčními podmínkami, je kvalita příjmu signálu uvnitř vlakových souprav významně ovlivněna útlumem signálu, za kterým stojí plášť vagónů,“ vysvětluje APMS a dodává, že zásadním faktorem je typ vagónového vozu.

V závislosti na něm se hodnota útlumu mobilního signálu uvnitř vozů použitých ve vlakové soupravě liší. A to i významně. Podstatná část konstrukce vagónů je totiž kovová, u moderních souprav jsou pak vozy navíc osazeny i pokovenými skly. Ta mají sice své opodstatnění, odrážejí totiž teplo, jenže stejně tak odrážejí i mobilní signál. Železniční vagóny jsou tedy pomyslnou Faradayovou klecí, dutým místem, do kterého se elektromagnetické vlny nedostanou, respektive velmi obtížně.

Například dvoupodlažní elektrické jednotky typu CityElephant, které společnost České dráhy nasazuje třeba v Praze na příměstských linkách S, podle APMS vykazují útlum -92 decibelů. Čím vyšší tato záporná hodnota je, tím je výraznější útlum signálu. Třeba ve vozech rychlíkové soupravy InterPanter téhož dopravce je to již -105 decibelů. Železniční vozy soukromého dopravce, společnosti RegioJet, jsou na tom s útlumem mobilního signálu ještě hůře. Hodnota dosahuje -110 decibelů.

Avšak vůbec nejvyšší útlum vykazoval blíže nespecifikovaný typ vagónu s kupé, který cestujícím zajistí prakticky „nerušenou cestu“. Hodnota útlumu činí totiž -125 decibelů. Zejména u tohoto typu vozu však hodně záleží, zdali je v původním, nebo modernizovaném stavu. Při modernizaci se původní skla kvůli zvýšení cestovního komfortu nahrazují již výše zmíněnými pokovenými.

Britové udělali z útlumu signálu přednost

O nutnosti zlepšit šíření mobilního signálu v nových soupravách se hovoří už od roku 2016, kdy se Český telekomunikační úřad v rámci měření pokrytí železničních koridorů mobilním signále zaměřil i na útlum stěn železničních vozů. Ukázalo se, že cestující ve starších typech vozů mohou mobily používat podstatně častěji než cestující v modernizovaných vagonech (viz Toto jsou železniční vagóny, ve kterých mají mobily problémy).

Právě už před pěti lety poukázala APMS na nutnost instalace opakovačů signálu, přičemž jejich technické parametry musí být z důvodu, aby nedocházelo k nežádoucím interferencím s vnějším okolím, optimalizovány pro podmínky každého vozu. Opakovače ve svých železničních vozech běžně používají například Švýcarské spolkové dráhy (Schweizerische Bundesbahnen) či Německé dráhy (Deutsche Bahn). Jejich instalace je však ryze v kompetenci samotných dopravců.

Ve Velké Británii ovšem z toho, co české cestující roky trápí, udělali v roce 2008 naopak přednost. Mezi Londýnem a hrabstvím Essex začaly jezdit vagóny, z nichž si cestující během jízdy nezavolali. Vozy soukromé společnosti C2C byly totiž absolutně odstíněny, mobilní signál tak neměl šanci se do vagónů dostat. Důvodem pro tak razantní krok bylo to, že někteří cestující odmítali dodržovat zákaz „hlučného telefonování“ (viz Britové zavádějí vlaky bez signálu. My už je dávno máme).

APMS vysvětluje, jak dostat kvalitní mobilní internet do vnitřku vagónu:

28. října 2021

Autor:
  • Nejčtenější

O2 mění identitu. Vrací se 26 let starý legendární slogan předchůdce

30. dubna 2024  14:13

Operátor O2 se bude prezentovat trochu jinak než doteď. Změna je to spíš evoluční, ale rozdílů si...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Huawei šokuje novým supersmartphonem s vysouvacím fotoaparátem

1. května 2024  7:02

Huawei představil novou řadu Pura, která nahrazuje dřívější řadu P. Mezi novinkami z nové řady je i...

Xiaomi už se nebude držet zpátky. Pro řadu T chystá další prémiové funkce

26. dubna 2024

Smartphony řady T od Xiaomi mají vždy parádní výbavu, ale zároveň i pár kompromisů, aby trochu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váš iPhone může být hacknut, varuje Apple uživatele v desítkách zemích

27. dubna 2024

Jednotlivci z řad uživatelů iPhonů z více než devadesáti zemí světa obdrželi ve středu 10. dubna od...

Pozor na tuto fintu. Zneužívají produkty Applu, aby se vám vetřeli do domu

2. května 2024  7:02

Zazvoní zvonek a na druhé straně se ozve neznámý člověk. Svým způsobem nic neobvyklého, kdyby však...

V tomto centru monitorují kybernetické hrozby. Ty nejhorší řeší v třetí řadě

2. května 2024

Na první pohled to zde vypadá jako v jakémkoli jiném řídicím centru. Ze spousty monitorů na...

Huawei šokuje novým supersmartphonem s vysouvacím fotoaparátem

1. května 2024  7:02

Huawei představil novou řadu Pura, která nahrazuje dřívější řadu P. Mezi novinkami z nové řady je i...

Nová sluchátka od neotřelého výrobce smartphonů zaujmou nejenom designem

1. května 2024

Výrobce Nothing chce být především designovou ikonou, a to jak v oblasti smartphonů, tak i dalšího...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...