Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když operátor zruší tarif, sami si vyberte řešení. Můžete i odejít jinam

Změny tarifů jsou u českých operátorů na denním pořádku. Nové ceny jsou oficiálně výhodnější, ale řada uživatelů má jiný názor a raději zůstává u starších tarifů. Jestliže operátor tarif zruší, měl by si klient sám vybrat co dál, a nenechat si nic nadiktovat.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Operátor většinou s oznámením nových tarifů přestane ty původní nabízet. Zákazníci si je nemohou nově aktivovat, ale stávajícím majitelům je obvykle ponechává.

Procento zákazníků používajících starší typy tarifů není v Česku úplně zanedbatelné, a tak operátoři čas od času sáhnou k radikálnějšímu řešení a staré tarify zruší. T-Mobile například nedávno zrušil starší tarify pro předplacené karty Twist (více zde), Telefónica O2 zase tarify Víkend a Volno pro pevnou linku.

Když nesouhlasíte, můžete odejít

Zákazníkům se podobný postup nelíbí, ale operátor na něj má právo. Obecnou zásadou obchodního práva je, že nikdo nesmí být nucen poskytovat službu, kterou poskytovat nechce. Operátoři jsou soukromé společnosti a jejich hlavním cílem je tvorba zisku. Pokud tedy usoudí, že se mu poskytování toho kterého tarifu nevyplatí, může ho přestat poskytovat.

Oporu k tomu má nejen v obecných právních zvyklostech. Všichni čeští operátoři si podobný postup vyhrazují i ve Všeobecných obchodních podmínkách, které jsou součástí smlouvy a s nimiž musí zákazník písemně souhlasit. Například u T-Mobile jde o článek 17.3, v němž se uvádí: "T-Mobile je oprávněn měnit rozsah, podmínky, kvalitu a ceny Nabízených služeb, případně ukončit poskytování stávajících Nabízených služeb z důvodu inflace, zavedení nových služeb, změny podmínek na trhu elektronických komunikací, zkvalitnění sítě, vývoje nových technologií apod."

Univerzal

Zákazník má vždy právo volby, takže stejně jako operátor může tarif zrušit, zákazník má právo smlouvu vypovědět. O možnostech vypovědět smlouvu si přečtete zde. I to vyplývá z obecných právních zvyklostí. Určitým problémem by mohlo být, kdyby se operátor rozhodl zrušit smlouvu na dobu určitou. Tato situace je ale poměrně nepravděpodobná, operátoři totiž ruší starší tarify.

"V případě rušení tarifů starších generací postupujeme v souladu s VSOP. Zákazníka minimálně 30 dní před zrušením jeho současného tarifu informujeme o připravované změně tarifu, a ještě jednou ho informujeme po uskutečnění změny," vysvětluje mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.

Stejně postupuje i Vodafone, u něj je ale podle vyjádření Alžběty Weinfurtové z tiskového oddělení Ceník součástí Všeobecných obchodních podmínek. "Pokud bychom se rozhodli některý z tarifů zrušit, zavazujeme se ve Všeobecných podmínkách oznámit tuto skutečnost zákazníkům nejméně jeden měsíc předem," odpověděla Weinfurtová na dotaz redakce Mobil.cz.

Pokud operátor splní povinnost a oznámí změnu minimálně 30 dní předem, má zákazník v podstatě dvě možnosti. Buď vypoví smlouvu a přejde ke konkurenci, nebo si vybere některý z aktuálně nabízených tarifů. "Pokud rušíme starý tarif, snažíme se pro zákazníky vybrat tarif ze současné nabídky, který svými podmínkami nejvíc odpovídá tarifu rušenému. Zároveň dáváme zákazníkům možnost, že si mohou svůj tarif sami změnit na tarif dle vlastního výběru," objasňuje situaci tiskový mluvčí O2 Martin Žabka.

Rušení není časté

Pro žádného operátora není naštvaný zákazník dobrou reklamou a může se stát, že když operátorovi pohrozíte odchodem, ozve se vám s nějakou výhodnější nabídkou, abyste zůstali. Podobný postup zafunguje jen u zákazníků, o které má operátor skutečně zájem. Tedy takových, kteří utrácejí pravidelně vyšší částky a mají dlouhou a bezproblémovou historii. Majitelé předplacených karet či nejnižších tarifů s podobnými hrozbami asi neuspějí.

Žabka k tomu uvádí: "Služby rušíme velmi zřídka a vždy s ohledem na to, aby se případná změna dotkla co nejméně zákazníků." Přitom právě Telefónica O2 sahá k rušení zřejmě nejčastěji. "Naše historie je dlouhá. Jedná se o přirozený vývoj, starší produkty nahrazují nové, více odpovídající současným požadavkům zákazníků," vysvětluje Žabka.

Úplně opačně je to u Vodafone. "Dosud jsme k rušení hlasových tarifů stávajícím uživatelům nepřistoupili. Pokud došlo ke změnám, tak především v souvislosti s cenami volání nebo SMS do konkurenčních sítí, kde jsme museli reagovat na cenu propojovacích poplatků," uvádí Weinfurtová.

Zákazníkům se v každém případě nevyplatí laxnost. Pokud vám operátor své rozhodnutí oznámí, je rozumnější na něj reagovat. Všichni operátoři se shodli na tom, že pokud zákazník neprojeví aktivně svou vůli, převedou ho automaticky na tarif, který je podle jejich názoru nejbližší původnímu.

To se nemusí vždycky vyplatit. Mnohem rozumnější je využít čas zbývající do ukončení tarifu k tomu, abyste si porovnali nabídku vašeho operátora i konkurenci s tím, jaké služby skutečně používáte a na základě toho si zvolili jiný tarif. Vždycky máte na výběr.

Autor:
  • Nejčtenější

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Je to už spíš foťák s mobilem a opravdu se povedl. Test Xiaomi 14 Ultra

21. dubna 2024

Prémiový smartphone Xiaomi 14 Ultra působí mezi současnou nabídkou mobilů jako unikát. Jaký jiný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Xiaomi už se nebude držet zpátky. Pro řadu T chystá další prémiové funkce

26. dubna 2024

Smartphony řady T od Xiaomi mají vždy parádní výbavu, ale zároveň i pár kompromisů, aby trochu...

Do konce měsíce výhodná střední třída. Test smartphonu Vivo V40 SE

28. dubna 2024

Vivo uvedlo do střední třídy smartphonů zajímavý stylový model V40 SE. Ten je důkazem toho, jak...

Dětem neprodáváme. Britské děti si dost možná už smartphone nekoupí

27. dubna 2024

Premium Britští ministři zvažují přijetí zákona, který by omezoval prodej smartphonů. Jsou totiž...

Váš iPhone může být hacknut, varuje Apple uživatele v desítkách zemích

27. dubna 2024

Jednotlivci z řad uživatelů iPhonů z více než devadesáti zemí světa obdrželi ve středu 10. dubna od...

Úřad chce zatočit se spoofingem. Podezřelé hovory operátoři nespojí

26. dubna 2024  16:02

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) vydal novelu všeobecného opatření, která stanovuje nové podmínky,...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...