Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nenechte se napálit od podomních prodejců operátorů

Podomní či telefonní obchodníky využívají všichni operátoři. V řadě případů mohou být jejich služby skutečně vítané. Bohužel narazit lze i na nepoctivé obchodníky, před kterými je třeba mít se na pozoru. I když podlehnete, lze smlouvu vypovědět.

Pouliční prodejce na České ulici v Brně nabízí dívce levný parfém | foto: Radek Miča, MAFRA

Boj telekomunikačních operátorů, jimž se citelně zpomaluje každoroční přírůstek nových zákazníků, se postupně zostřuje.

V době finanční krize je řada uživatelů mnohem přístupnější nabídkám úspor. Ke slovu se tak dostávají tzv. podomní prodejci, kteří s nabídkou přispěchají až k vašim dveřím. Ale pozor, "úspora" nemusí být vždy skutečnou úsporou.

Operátoři mají s podomními prodejci problémy

Podomní prodej telekomunikačních služeb není žádnou horkou novinkou. V Česku bylo zmapováno několik případů, kdy prodejci operátora sahali k metodám, které zdaleka překračovaly hranice etiky.

Vyšetřování ze strany ČTÚ aktuálně čelí Telefónica O2 (čtěte: ČTÚ zahájil s O2 řízení kvůli obvolávání zákazníků konkurence), ale kritika praktik podomních prodejců dopadla i na ostatní operátory – čtěte: Podomní prodejci operátora U:fon se vydávají za pracovníky Telefóniky O2

S podobnými problémy se můžeme setkat i v zahraničí. Situace v Británii dokonce donutila místního regulátora Ofcom, aby vydal pravidla, která mají operátoři respektovat (čtěte: Pouliční prodejci operátorů nás okrádají. ČTÚ nezasáhne).

Také situace v Česku si vyžádala řešení, a tak jednotliví operátoři nakonec sáhli k vytvoření etických kodexů pro podomní prodejce. Podle všeho se situace na trhu zlepšila, i když stále do redakce přicházejí stížnosti napálených zákazníků.

Zákazníci jsou spokojeni, tvrdí T-Mobile

Etický kodex prodejce jako první zveřejnil na svých stránkách U:fon (znění kodexu najdete zde). Postupně se přidávali i další. Vodafone například uveřejnil návod, jak se bránit proti nevyžádaným telefonům prodejců (návod najdete zde). Jak uvedl nedávno T-Mobile ve své tiskové zprávě, "dozor" operátorů přinesl výrazné snížení stížností zákazníků.

Z kodexu prodejce

Při uzavírání smlouvy s osobami staršími 70 let nebo u cizinců se špatnou znalostí češtiny se musí prodejce obzvlášť pečlivě přesvědčit o tom, že kupující rozumí, jaká služba a za jakých podmínek je mu nabízena.

Operátor navíc své prodejce pravidelně kontroluje, když provádí výzkum spokojenosti mezi zákazníky. "Hodnocení za první čtvrtletí přineslo opravdu uspokojivé výsledky," říká Miroslav Rakowski, výkonný ředitel úseku prodeje a služeb zákazníkům T-Mobilu. "Plných 98 procent oslovených zákazníků bylo se službami prodejců spokojeno, z toho 33 procent dokonce naprosto," dodal.

Kromě etického kodexu platí pro prodejce T-Mobilu i tzv. povinnost verifikačních (ověřovacích) hovorů. Prodejce musí zákazníka, se kterým podepsal smlouvu, znovu kontaktovat a ověřit, že si je zákazník vědom, k čemu se smlouvou zavazuje. Pokud se objeví jakékoli nejasnosti, musí prodejce případný rozpor vyjasnit a napravit. Stejně tak je povinen zodpovědět všechny dotazy zákazníka. Tyto hovory jsou monitorovány a prodejci jejich záznam musí předat T-Mobilu.

Nenechte se zatlačit do kouta

Kromě etického kodexu musí samozřejmě všichni prodejci dodržovat také platné zákony České republiky. Ty dávají zákazníkům možnost bránit se proti nátlaku z jejich strany.

Oporu najdou především v zákoně na ochranu spotřebitele (zákon 634/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Ten ve svých paragrafech 3 až 5 upravuje povinnosti prodejců, mimo jiné definuje i nekalé a klamavé obchodní praktiky.

Za nekalou obchodní praktiku je například výslovně považováno, "je-li jednání podnikatele vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a je způsobilé podstatně ovlivnit jeho rozhodování tak, že může učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil."

Za klamavou obchodní praktiku se pak považuje využití nepravdivého údaje nebo opomenutí pro spotřebitele důležitého údaje. Za zamlčení důležitého údaje je pak považován případ, kdy se podomní prodejce vydává za pracovníka jiného operátora, případně zákazníkovi nesdělí, že výměnou za nižší cenu volání bude muset po dva roky platit měsíční paušál.

Zákon na ochranu spotřebitele

Jak definuje klamavé a agresivní obchodní praktiky zákon na ochranu spotřebitele, si můžete přečíst zde.

A co je velmi důležité, zákon také za klamavou obchodní praktiku výslovně považuje porušení etického kodexu.

Tato ustanovení dávají zákazníkům do rukou poměrně silnou zbraň. Pokud je totiž smlouva uzavřena v rozporu se zákonem, může ji zákazník bez sankcí vypovědět. Etické kodexy operátorů přitom stanovují poměrně přísná pravidla, někdy i nad rámec zákona, a prodejci jsou ze zákona povinni je dodržovat.

Za agresivní obchodní praktiky pak považuje zákon na ochranu spotřebitele také "vědomé využití nepříznivé situace spotřebitele", což samozřejmě zahrnuje i ochranu zejména starších občanů, kteří bývají pro nepoctivé obchodníky snadným terčem.

Pravidla T-Mobilu jsou v tomto směru ještě přesnější: "...při uzavírání smlouvy s osobami staršími 70 let nebo u cizinců se špatnou znalostí češtiny se musí prodejce obzvlášť pečlivě přesvědčit o tom, že kupující rozumí, jaká služba a za jakých podmínek je mu nabízena."

Nebojte se bránit

Samozřejmě, ne vždy jsou prodejci poctiví a dodržují pravidla. Ale ani v případě, že jejich nátlaku podlehnete a smlouvu podepíšete, nemusíte zoufat.

Ze zákona

na ochranu spotřebitele

Za klamavou obchodní praktiku se pak považuje využití nepravdivého údaje nebo opomenutí pro spotřebitele důležitého údaje.

Pokud si smlouvu rozmyslíte, obraťte se co nejdříve na operátora. Většinou nemá příliš smysl snažit se kontaktovat prodejce, pokud totiž postupoval vědomě v rozporu s pravidly, dá se čekat, že v tom bude pokračovat. Pomoci by v tomto směru měla buď infolinka operátora, nebo ještě lépe oddělení reklamací. Právníci přitom upřednostňují spíše písemnou reklamaci či stížnost odeslanou dopisem s doručenkou.

Na smlouvy s operátory se pak vztahují ustanovení občanského zákoníku o spotřebitelských smlouvách. Zde je mimo jiné v paragrafu 55 uvedeno, že "v pochybnostech o významu spotřebitelských smluv platí výklad pro spotřebitele příznivější".

Hned následující paragraf 56 pak stanoví, že "spotřebitelské smlouvy nesmějí obsahovat ujednání, která v rozporu s požadavkem dobré víry znamenají k újmě spotřebitele značnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran".

Autor:
  • Nejčtenější

O2 mění identitu. Vrací se 26 let starý legendární slogan předchůdce

30. dubna 2024  14:13

Operátor O2 se bude prezentovat trochu jinak než doteď. Změna je to spíš evoluční, ale rozdílů si...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Xiaomi už se nebude držet zpátky. Pro řadu T chystá další prémiové funkce

26. dubna 2024

Smartphony řady T od Xiaomi mají vždy parádní výbavu, ale zároveň i pár kompromisů, aby trochu...

Váš iPhone může být hacknut, varuje Apple uživatele v desítkách zemích

27. dubna 2024

Jednotlivci z řad uživatelů iPhonů z více než devadesáti zemí světa obdrželi ve středu 10. dubna od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dětem neprodáváme. Britské děti si dost možná už smartphone nekoupí

27. dubna 2024

Premium Britští ministři zvažují přijetí zákona, který by omezoval prodej smartphonů. Jsou totiž...

Huawei šokuje novým supersmartphonem s vysouvacím fotoaparátem

1. května 2024  7:02

Huawei představil novou řadu Pura, která nahrazuje dřívější řadu P. Mezi novinkami z nové řady je i...

Nová sluchátka od neotřelého výrobce smartphonů zaujmou nejenom designem

1. května 2024

Výrobce Nothing chce být především designovou ikonou, a to jak v oblasti smartphonů, tak i dalšího...

O2 mění identitu. Vrací se 26 let starý legendární slogan předchůdce

30. dubna 2024  14:13

Operátor O2 se bude prezentovat trochu jinak než doteď. Změna je to spíš evoluční, ale rozdílů si...

Honor našel skulinu v testech. Tváří se jako nejlepší ve výdrži baterie

30. dubna 2024  7:02

Výrobci mobilních telefonů se snaží uživatele zaujmout všemi možnými způsoby. Těmi jsou samozřejmě...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...