BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

  • 124
Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní soud ve sporu společnosti BMW a Autoimport Mach rozhodl, že ano.

Když někde na provozovně či obchodě vidíte velké logo známé společnosti, ať už jde o pračky, telefony nebo auto, automaticky podvědomě očekáváte, že daná firma má nějaký oficiální vztah s výrobcem. České soudy ale teď rozhodly, že to není podmínkou. Společnost Autoimport Mach.CZ, která je součástí skupiny Mach Motors s autosalony v Praze a Českých Budějovicích a specializuje se na prodej zánovních, ročních a mírně ojetých vozů, může i nadále používat ochrannou známku BMW na reklamním stojanu před svými autosalony, ačkoli není oficiálním prodejcem BMW.

Odstranění značky z reklamního stojanu v Českých Budějovicích se žalobou domáhal německý výrobce automobilů BMW. O právu na užití značky BMW rozhodl na konci roku 2022 nejprve Městský soud v Praze, nyní jej potvrdil i Vrchní soud. Podle nich nedochází označením místa specializovaného prodeje a servisu vozidel k porušení ochranné známky výrobce.

„Na prodej vozidel BMW se specializujeme v Českých Budějovicích od roku 1994. Žaloba nás proto zaskočila. Jako specializovaný prodejce umíme zákazníkům dodat vozidla, která nejsou v autorizovaných salonech skladem, nebo by na ně v dnešní době čekal zákazník řadu měsíců. V dobré víře tak označujeme i autosalon značkou, kterou třicet let úspěšně zákazníkům prodáváme,“ uvedl Lubomír Mach, zakladatel firmy Mach Motors.

Z rozhodnutí obou soudů je zřejmé, že prodejce nebyl žalován z důvodu nezávislého prodeje a servisu vozidel BMW. Předmětem sporu byla především otázka, zda reklamní pylon před autosalonem, který obsahuje vedle slovní ochranné známky BMW označení „specializovaný prodej & servis“, nemůže navodit u zákazníků mylný dojem, že se jedná o autorizovaný prodej a servis značky BMW.

„Evropská legislativa neopravňuje vlastníka ochranné známky, aby zakázal třetí osobě její užití za účelem označení výrobků nebo služeb pocházejících od vlastníka této ochranné známky. Rozhodnutí soudu je důležitým precedentem pro řadu podnikatelů, kteří rozvíjejí služby spotřebitelům v oblasti prodeje a servisu nejrůznějších výrobků globálních značek. Typickým příkladem jsou opravny mobilních telefonů a elektroniky, které běžně potřebují se značkou výrobků ve svých reklamních materiálech pracovat“ uvedl advokát David Řezníček z advokátní kanceláře Řezníček & Co., která koncern Mach Motors ve sporu zastupuje.

„Pravomocný rozsudek dává šanci i ostatním podnikatelům, že mohou řádně označit své provozovny a že má smysl bránit své zájmy ve známkoprávních sporech, které nezřídka slouží k zastřenému konkurenčnímu boji,“ doplnil David Řezníček.

České zastoupení BMW odmítlo celý spor komentovat.

13. září 2023