Černoch samuraj budí vášně

  • 97
Ubisoft oficiálně potvrdil nový díl ze série Assassin’s Creed, který se bude odehrávat v Japonsku. Už dopředu unikly informace, že budeme hrát za samuraje s africkým původem, i tak je z toho velký poprask. Ubisoft sice nabízí celkem uspokojivé vysvětlení této volby, ne každý je s ním však spokojený.

Ačkoliv je nový díl série Assassin’s Creed něco, co si fanoušci přejí už dlouhá léta, nedá se říci, že by se s oznámením japonského Assassin’s Creed Shadows rozpoutala všeobecná radost. Ihned se totiž začala řešit etnicita jednoho ze dvou hlavních hrdinů, který na první pohled do éry feudálního Japonska moc nezapadá. Jde totiž o černocha, který do Japonska přicestoval v 16. století z území dnešního Mosambiku.

Na prvním místě je nutné zmínit, že jde o skutečnou historickou postavu. Jmenoval se Jasuke a jeho příběh je poměrně zajímavý, byť spousta zdrojů se v konkrétních popisech toho, čím byl a co přesně dělal, rozchází. Jasuke měl být pro tehdejší Japonce nevídaným zážitkem, jelikož byl na poměry tehdejší doby opravdu vysoký, mohutný a jeho tmavou barvu kůže chtěl každý vidět.

Většina zdrojů se shoduje alespoň v tom, že působil na dvoře tehdy nejmocnějšího japonského feudálního pána Ody Nobunagy, pro kterého sloužil jako „páže“. Měl vlastní plat, vyšší postavení včetně vlastního služebnictva a nosil i tradiční japonský meč – katanu. O to, zda skutečně patřil k samurajům, se však historici přou. Hezké shrnutí ohledně života Jasukeho najdete například v tomto článku:

Tajemný černoch v Japonsku: měli jej za Boha, stal se samurajem

Autoři Assassin’s Creed Shadows každopádně sáhli po postavě Jasukeho záměrně. Jeho původ bude ve hře hrát klíčovou roli nejen v samotném příběhu, ale jako šikovný nástroj pro seznamování hráče s tehdejšími japonskými zvyky a kulturou. Stejně jako Jasuke bude totiž i celá řada hráčů vyžadovat nějaký společenský a dějinný kontext, a to díky postavě cizince půjde hezky vyřešit.

Jedna věc však je, jaký dává Jasuke smysl autorům a druhá pak, jaká je hráčská odezva. A ačkoliv se už původ jednoho z hrdinů nové hry vlastně řešil již během loňského roku, kdy unikly první informace, mainstreamový proud hráčů to samozřejmě zaznamenal až nyní.

V první řadě se mezi fanoušky řeší to, jak Jasukeho přijímá „domácí“ japonské publikum. To podle všeho s volbou hlavního hrdiny není vůbec spokojené, jak lze například poznat z traileru nahraném na japonském profilu Ubisoftu, který má 15 tisíc označení palce dolů z celkových 17 tisíc hodnocení videa. Jeden z nejlépe hodnocených komentářů v japonštině například hlásá: „Když byla hra ve Francii, byl hrdina Francouz. Když byla hra v Americe, byl hrdina Indián. Když byla hra na severu Evropy, byl hrdina Viking. A když je hra v Japonsku?“ a odpověď nechává nevyřčenou.

Další poprask mezi japonskými hráči kdosi posbíral na síti X do velkého přehledu. Japonci třeba kritizují, že už v traileru drží Jauske meč špatně a že japonská architektura zde vypadá spíše čínsky. Ale jelikož je to Ubisoft, tak se vlastně ničemu nediví.

Vedle toho se krátce po zveřejnění traileru vyskytla podivná situace na anglické Wikipedii, kde okamžitě někdo ze záznamu o Jauskem (o oné skutečné historické postavě) začal vymazávat zmínky o tom, že neexistují žádné důkazy ohledně Jasukeho titulu samuraje. Několikrát po sobě někdo pasáže vymazal, jenže vzápětí je jiný editor zase vrátil a požádal o zamčení celé stránky:

Proč by někdo chtěl záměrně potlačit informace, že Jasuke nebyl samurajem, není jasné, nicméně mnoho lidé se domnívá, že jde o mazání důkazů, se kterými pracují lidé na opačné straně argumentační barikády. A samozřejmě došlo i na spory ohledně aktuálního tématu diverzity a inkluze. Do Ubisoftu se mimo jiné pustil i oblíbený obhájce konzervativních hráčů, bývalý vývojář z Blizzardu Mark Kern. Ten na síti X mimo jiné obvinil Ubisoft z rasismu:

Abychom se však jen netočili okolo samotného Jasukeho, ohledně Assassin’s Creed Shadows se v následujících hodinách objevila ještě celá řada nových informací. Například nyní víme, že mapa v Shadows bude zhruba stejně velká jako v Origins. Půjde tedy o jeden z těch větších otevřených světů. Druhou hratelnou postavou pak bude nindža Naoe. Mezi nimi budete moci v otevřeném světě libovolně přepínat, ovšem zároveň ve hře budou i mise, které budou určené vždy jen pro jednoho z hrdinů.

Ve hře budeme postupně svědky všech čtyř ročních období a ačkoliv jde o stále stejný herní engine jako u předchozích dílů, po grafické stránce bude opravdu významně vylepšený. Hra si bude také více hrát se světlem a využívat jej jako stealth mechaniku, skrývání se ve stínech bude podobné jako například v sérii Splinter Cell. Oproti jiným dílům zde ovšem již nebude zvířecí společník a „synchronizace“ pomocí vyvýšených bodů na mapě bude fungovat odlišně než v předchozích dílech: body zájmu si i tak budete muset hledat sami. Zajímavá je rovněž zmínka o přizpůsobitelné základně.