Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Renault se snaží znovu vynalézt MPV. Scénic proto elektrifikoval

Je kategorie vozů MPV mrtvá? Statistiky naznačují, že ano. Jak má tedy vypadat rodinný vůz pro 20. léta 21. století? A musí být elektromobil jen malý vůz do města, nebo naopak velké a těžké SUV? Na obě otázky se snaží odpovědět nový Renault Scénic E-Tech 100% elektrický, jenž nedávno získal titul Evropského auta roku a my jsme se v něm mohli poprvé projet.

Jedním ze zakladatelů segmentu jednoprostorových MPV je Renault Scénic. První vůz tohoto jména sjel z výrobní linky už v roce 1996 a na mnoho let se stal synonymem pro prostorný rodinný vůz. Pak ovšem přišla móda SUV a kategorie MPV v podstatě vymřela. Teď se Renault chce pokusit znovu definovat, jak má vypadat rodinné auto v době elektromobilní.

Renault Scénic

Tzv. crossovery hodně zamíchaly tím, jak vlastně přesně určit, kde končí velký hatchback a kde začíná SUV. O novém Renaultu Scénic by asi mnoho lidí řeklo, že to je SUV, jen nemá moc velkou světlou výšku a v žádné verzi pohon všech kol. Designově v něm taky někdo bude vidět Peugeot 3008, hlavně vysokou maskou chladiče a masivními boky s vysoko vedenou linií oken. Právě poměrně nízká okna dělají ze scénicu v mých očích víc SUV než MPV, kde by člověk čekal velký výhled ven.

Peugeot 3008 představuje novou elektrickou architekturu. Bude však i na benzin

Ale o to, kam Scénic přesně zařadit, zase tolik nejde. Co by hlavně mělo definovat rodinné auto, to je vnitřní prostor, a to jak pro cestující, tak pro zavazadla. Začněme tím druhým – pod pátými dveřmi je kufr o velikosti 545 litrů, což je velmi dobrá hodnota na auto o délce 4,47 m (o 10 cm víc než má elektrický megane). Z elektrických konkurentů ho tak překonává jen málokdo, třeba Škoda Enyaq s 585 litry. Scénic by na tom byl ještě lépe, kdyby nabídl i odkládací prostor pod přední kapotou jako třeba Hyundai Ioniq 5, který sice vzadu odveze jen 527 litrů, ale k tomu přidává ještě dalších 57 litrů vepředu. Ale scénic vepředu žádný prostor třeba na odložení nabíjecích kabelů nemá.

Sklopením opěradel zadních sedadel se prostor zvětší na 1 670 litrů, ale bohužel nevzniká rovná plocha. Pod podlahou je sice praktická odkládací schránka třeba na nabíjecí kabely, ale hrana samotného kufru je poměrně vysoko, takže celkově nakládání objemnějších nebo těžších předmětů nebude úplně snadné.

Zázračná střecha

Relativně velký kufr naštěstí není zkonstruovaný na úkor vnitřního prostoru. Na zadních sedadlech, která ovšem nejsou posuvná, je dostatek místa pro kolena i nad hlavou. Právě tady se viditelně nejvíc projevil o 100 mm delší rozvor oproti elektrickému meganu. Dveře se otevírají v opravdu velkém úhlu, takže umístit dozadu dětskou sedačku bude snadné. Jdou sem ovšem umístit pouze dvě na krajní sedadla.

Zejména děti asi ocení unikátní střešní okno Solarbay. Ta se díky technologii PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal), založené na posunu molekul způsobeném elektrickým polem, zprůhledňuje nebo zneprůhledňuje postupně po několika segmentech. K dispozici jsou čtyři polohy: zcela průhledná střecha, zcela neprůhledná, průhledná přední část a neprůhledná zadní část střechy a naopak.

Díky absenci středového tunelu se vzadu velmi pohodlně posadí tři výrostci a s trochou diskomfortu v oblasti ramen i tři dospělí. Pro odložení předmětů jsou tu sice jen poměrně úzké prostory v bočních dveřích a kapsy na zadní straně předních sedadel, ale jsou tu dva vstupy USB-C plus další dva v loketní opěrce, která skrývá zajímavě řešený držák s otočnými rameny, kam lze postavit mobilní telefon nebo tablet třeba pro sledování videa. Vepředu jsou dva další vstupy USB-C a prostorná odkládací schránka ve středovém tunelu i v loketní opěrce.

Známé jméno v nové formě. Renault Megane jako elektromobil dává smysl

Na první pohled modernímu interiéru dominuje 12palcový na výšku orientovaný centrální displej. Ten má hezkou grafiku a především velmi rychlé reakce jako u běžného tabletu, což dnes není u všech aut rozhodně pravidlem. Android Auto i Apple Car Play jdou spojit bezdrátově, ale samotný systém má vestavěný software od Googlu, takže můžete používat jeho mapy, pokud jste na ně zvyklí. S výjimkou klimatizace, která má vlastní řadu fyzických tlačítek, se vše ostatní ovládá před dotykovou obrazovku, ale ikony na ní jsou dostatečně velké, takže ani za jízdy není moc velký problém se trefit správně na funkci, kterou chcete.

Celkový dojem z palubní desky je velmi dobrý, jen řidič si bude muset zvyknout na to, že na pravé straně volantu má hned tři páčky – nahoře volič převodovky, uprostřed klasickou páčku na ovládání stěračů a pod ní ještě typický renaultí ovladač autorádia. A také na to, že z auta není moc dobrý výhled dozadu ani šikmo vpřed přes velká zpětná zrcátka. Někteří si také budou déle zvykat na digitální zpětné zrcátko promítající obraz ze zadní kamery.

Dojezd 600 km je reálný

Origami elektrických aut výkon vs. hmotnost vs. dojezd poskládal Renault papírově velmi dobře. Auto váží v základu ještě celkem slušných 1 842 kg, nabídne výkon 160 kW a přitom má ujet až 625 kilometrů na jedno nabití.

Nejprve pár faktů. Scénic je postaven na koncernové platformě CMF-EV stejně jako Nissan Ariya či Renault Mégane E-Tech. Na přední nápravě je jeden elektrický motor, model s pohonem všech kol a dvěma motory se neplánuje. V Česku je zatím nabízena jen větší baterie o kapacitě 87 kWh, existuje i menší 60 kWh. Tepelné čerpadlo je k dispozici ve standardní výbavě. Palubní nabíječka umí střídavým proudem nabíjet 22 kW, stejnosměrným pak až 150 kW. K nabití z 15 na 80% by tak mělo stačit 37 minut.

Radosti i strasti elektromobility. Bateriový Nissan Ariya potěší hračičky

Po startu si nejspíš každý rychle vypne povinně montovaný asistent upozorňující na překročení rychlostí, který svým pípáním připomíná sonar v ponorce. Ve scénicu jdou geniálně vypnout všechny asistenční systémy včetně tohoto dvojitým stisknutím jediného tlačítka vlevo od volantu.

Pak už si může užít jízdu, která je dostatečně dynamická (zrychlení na stovku za 7,9 s). K dispozici jsou tři stupně rekuperačního brzdění a čtyři jízdní režimy (Personal, Comfort, Eco a Sport). Jen v režimu Sport řízení trochu ztuhne, jinak je příjemně lehké a chování auta je čitelné. V zatáčkách je hmotnost přece jen trochu znát, ale vzhledem k tomu, že jde o rodinné auto, je důležitější chování na nerovnostech, a s těmi si i přes absenci adaptivních tlumičů dokáže scénic celkem dobře poradit, byť nastavení podvozku je přece jen tužší, než u dřívějších spalovacích generací.

I ticho, které panuje v interiéru jako v každém elektromobilu dokázal výrobce ještě o něco vylepšit speciálně patentovanou izolací mezi baterií a prostorem pro cestující, která tlumí vibrace a hluk od podvozku. Co je ale třeba především pochválit, to je spotřeba, která má být papírově 16,8 – 17,3 kWh/100 km, a při prvních jízdách se ukázala nebýt úplně odtržená od reality.

Ani na dálnici spotřeba nestoupá nijak dramaticky, Renault si dokonce zakládá na tvrzení, že i na dálnici dokáže elektrický scénic ujet až 370 kilometrů. Auto na displeji ukazuje jak průměrný odhadovaný dojezd, tak dojezd jen na dálnici a jen ve městě. Po zadání cíle do navigace ukazuje i s jakým procentem baterie asi dojedete.

Pod milion nejde

Jen tu cenu se nepodařilo stlačit pod milion nebo ještě níž, základní výbava Evolution vyjde v Česku na nejméně 1 085 000 Kč. Ale je v tom největší baterie i nejvyšší výkon elektromotoru, zadní parkovací senzory a parkovací kamery, dvouzónová klimatizace a základní 9palcový středový displej. Větší displej, kompletní sada parkovacích senzorů, volič jízdních režimů, elektricky ovládané páté dveře nebo indukční nabíječka jsou až v druhé výbavě Techno za 1 150 000 Kč. Hyundai Ioniq5, který bereme jako nejbližší konkurenci, se prodává od 1 169 990 Kč, Tesla Model Y od 1 044 900 Kč.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

Ora Punk Cat má podobně jako VW Brouk kulaté světlomety.

VIDEO Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

VIDEO Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

Kia EV3

VIDEO EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Tesla hlásí pokles tržeb i zisku, urychlí výrobu cenově dostupnějších vozů

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Čistý zisk amerického výrobce elektromobilů Tesla v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 55...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

Již čtvrtá generace Buicku GL8 od zahájení výroby v roce 1999 vzniká ve...

VIDEO Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Na největší festival expedičních aut v Evropě dorazila tatra i lamborghini

4. června 2024  15:54

Abenteuer und Allrad (Dobrodružství a pohon všech kol) je v Německu pojem – a vlastně nejenom tam....

Autozápisník: Lady Gaga má šaty z nárazníku. A znáte siamská autodvojčata?

4. června 2024,  aktualizováno  10:37

I v květnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Opět jsme prošli pelmel událostí a ty „nej“...

Utajená velmoc aut. V nizozemském autobyznysu se ročně protočí 50 miliard eur

4. června 2024

Premium Nizozemsko se na první pohled nejeví jako země automobilismu zaslíbená. Ale i když si na žádnou...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...