Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých. Afrika je velmi názorným příkladem vrakoviště Evropy, USA a Japonska. O to víc překvapuje aktuální změna v legislativě Etiopie. Postavila se přílivu vraků a zakázala dovoz neelektrických automobilů.
Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní. | foto: Profimedia.cz

Proslov etiopského ministra dopravy z 6. února 2024 vejde do dějin. Nejen jeho země, ale pravděpodobně celého afrického kontinentu a vlastně celého světa. Alemu Sime totiž po zasedání v Addis Abebě oznámil, že s vládou dospěl k rozhodnutí povolit ze zahraničí dovoz už jen elektrických vozidel. Automobily s benzinovým a naftovým motorem mají smůlu, Etiopie už o ně nestojí. Země, která patří k nejchudším na světě, předjela svým radikálním rozhodnutím celý svět, i ten nejrozvinutější. Kdo sázel, že jako první zakáže prodej spalovacích aut Norsko, prohrál. Africká země, v níž na 120 milionů obyvatel připadá 1,2 milionů nissanů, toyot, dongfengů, mitsubishi a dalších značek povětšinou dovezených ve vrakovitém stavu z bohatších koutů světa, tak vlastně zakázala prodej jiných než elektrických vozů.

Ministr také prozradil, že dohotovil plán proměny národní dopravy. Zahrnuje řadu environmentálně vstřícných opatření, které velmi úzce souvisí s odklonem východoafrické země od vozů se spalovacími motory.

Simeho prohlášení v mezinárodní sféře okamžitě strhlo lavinu reakcí.

Zdaleka ne všechny jde označit za pozitivní. Kritici upozorňují například na to, že spíše než o životní prostředí chce ministr kontroverzním opatřením zastřít fakt, že si jeho země kvůli nedostatku devizových prostředků už nemůže dovolit nakupovat pohonné hmoty. Litr benzinu tu stojí v přepočtu dvaatřicet korun, což je na Afriku extrém.

Pochvaly se dočkal za to, že se jako první z afrických států hodlá postavit narůstajícímu přílivu ojetin a vraků. Jen za loňský rok jich bylo do Etiopie dovezeno za 6 miliard eur.

Zákon, pořádek a velké plány

Loni v únoru schválila Evropská unie zákon, který skrze limit vypouštěných emisí zakazuje prodej automobilů se spalovacími motory ve svých členských státech od roku 2035. Tím se připojila k několika státům, včetně USA, Kanadě, Japonsku, Singapuru, Indii, Novému Zélandu, které podobný zákaz prosadily též.

Etiopie však nečeká na rok 2035, a změnu prosazuje „teď“. Z té nenadálosti ovšem plyne řada nejistot.

Nejisté jsou prozatím konkrétní obrysy zákona i to, jak vlastně bude v praxi vymáhán. Mluvčí etiopského ministra dopravy při konferenci jen naznačil, že zákon bude vymáhán tvrdě a přísně, a dotkne se i stávajících majitelů vozidel na fosilní paliva. Zmínil přitom nové emisní testy, s tím, že vozy nesplňující limity budou „odpovídajícím způsobem odstraněny“.

Čištění etiopských silnic od čmoudících veteránů by tak mohlo být poměrně razantní. V Etiopii je momentálně evidováno na 1,2 milionu vozidel se spalovacími motory, elektromobilů tam vedou v patrnosti jen asi sedm tisíc.

Na poměry afrického kontinentu nemá Etiopie o auta nouzi. Emisním kritériím ale většina z nich neobstojí.

Sime dále v tiskovém prohlášení uvedl, že etiopská vláda pracuje s vysokou prioritou na instalaci nové infrastruktury pro nabíjení elektrických vozidel po celé zemi. „Už v roce 2022 jsme zavedli osvobození elektromobilů od daně z přidané hodnoty, spotřební daně a dalších přirážek, a dnes jen zdůrazňujeme náš závazek vůči přednastavené zelené politice.“

Sime předpokládá, že emisní čistka by mohla odstranit ze silnic statisíce nevyhovujících starých vozů, a nahradit je – do roku 2030 – nejméně 150 000 elektromobily.

Nejasnosti nicméně přetrvávají.

Není zatím vůbec jasné, kdy přesně má tato prohibiční politika vstoupit v platnost, ani to, zda dojde k nějakému omezení pohybu vozidel se spalovacími motory, které jsou zatím skrze Etiopii distribuovány, přeprodávány do ostatních afrických zemí. Vcelku očekávatelným problémem jsou i finance. Náklady na pořízení elektromobilu a jeho dobíjení se prozatím zcela míjí s finančním horizontem obyvatel.

Na druhé straně, Etiopie v posledních dvaceti letech skutečně masivně investuje do rozvoje energetiky, ve vodních elektrárnách váže potenciál 6 500 MW a přibližuje se tomu, aby 97 procent veškeré elektřiny vyráběla z obnovitelných zdrojů. Takové podmínky skutečně mohou vytvořit podhoubí pro fungující a udržitelnou elektromobilitu. Etiopie by se tak mohla stát nejen první zemí, která zakázala dovoz aut se spalovacími motory, ale i první zemí, která by stoprocentní elektromobility dosáhla.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Autozápisník: Lady Gaga má šaty z nárazníku. A znáte siamská autodvojčata?

4. června 2024,  aktualizováno  10:37

I v květnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Opět jsme prošli pelmel událostí a ty „nej“...

Utajená velmoc aut. V nizozemském autobyznysu se ročně protočí 50 miliard eur

4. června 2024

Premium Nizozemsko se na první pohled nejeví jako země automobilismu zaslíbená. Ale i když si na žádnou...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

Obstála dětská opalovací kosmetika Lirene na horkém sluníčku?
Obstála dětská opalovací kosmetika Lirene na horkém sluníčku?

Jaké jsou zkušenosti našich testerů a jejich dětí s dětskou opalovací kosmetikou Lirene? Ochránil pokročilý systém fotostabilních organických a...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...